Provedeme vás světem lesních školek
Naším cílem je umožnit dětem vzdělávat se v kontaktu s přírodou. Jsme tu nejen pro lesní školky a kluby, ale také pro vás, rodiče. Pomůžeme vám porozumět přírodní pedagogice a ukázat vám, jak ji můžete začlenit do svého života s malými dětmi. Ve Škole lesem najdete spoustu užitečných webinářů a les plný nápadů.
Napište nám – rádi se necháme inspirovat vašimi zkušenostmi a potřebami!
Ranní rosa a pára u pusy. Vítr ve vláskách a červené tváře. Svačina v mechu a jehličí, první ořezaný klacík a pomoc kamarádovi nasadit rukavici.
Tohle všechno a ještě mnohem víc je lesní školka.
V mnohém se ale neliší od klasické mateřské školky, jak ji známe. Lesní školky vzdělávají děti v každodenním kontaktu s přírodou a zároveň rozvíjí všechny jejich kompetence, které budou potřebovat.
Připraveni na cestu?
Jste aktivní rodiče a zajímáte se o to, jak můžete rozvíjet své dítě?
Máme tu pro vás:
Webináře pro rodiče
Zajímá vás, jak podpořit odolnost vašeho dítěte nebo jak ho vybavit do lesní školky? Hledáte inspiraci? Prohlédněte si naši nabídku webinářů.
Záznamy webinářů
Rádi byste se na webinář, který vás zajímá, podívali v době, která vám vyhovuje? Webináře nahráváme a vy se můžete podívat na jejich záznam.
Slevy a další výhody
Chcete víc? Přidejte se k nám a staňte se našimi členy. Členství v ALMŠ je i pro rodiče!
Logopedická stezka ke stažení
Vytvořili jsme stezku pro děti, kterou si vy i rodiče můžete stáhnout, vytisknout a vzít sebou kamkoli do přírody.
mapa lesních školek
Najděte ve svém okolí tu pravou lesní školku nebo lesní klub přesně pro vás.
Odpovědi na vše, co vás zajímá:
Lesní školky jsou alternativou k tradičnímu předškolnímu vzdělávání. Kladou důraz na pobyt dětí v přírodě a vzdělávání mimo učebny, přímo v prostředí přírody, nejčastěji lesa. Odpočinek dětí probíhá v zázemí, které má nejrůznější podoby (jurta, chatka, maringotka apod.). Zde mají také uložené náhradní oblečení a pomůcky na ven. Děti z lesních školek však netráví celý rok jen v lese. Nedílnou součástí programu jsou i návštěvy kulturních akcí a veřejných institucí. V českém prostředí mají formu lesních MŠ nebo lesních klubů, výjimečně dětských skupin.
Lesní mateřská škola (LMŠ)
Lesní MŠ je zapsána v Rejstříku škol a školských zařízení, dostává finanční příspěvky od státu a děti v ní mohou plnit povinný rok předškolní docházky. Je pod kontrolou České školní inspekce a Krajské hygienické stanice. LMŠ definuje školský zákon (561/2004 Sb. v aktuálním znění): „Za lesní mateřskou školu se považuje mateřská škola, ve které vzdělávání probíhá především ve venkovních prostorách mimo zázemí lesní mateřské školy, které slouží pouze k příležitostnému pobytu. Pokud je zázemí lesní mateřské školy nebo výdejna lesní mateřské školy stavbou, musí splňovat podmínky drobné stavby zázemí lesní mateřské školy nebo výdejny lesní mateřské školy podle stavebního zákona.” Provozní podmínky a vybavení lesních MŠ blíže popisuje §9 vyhlášky 410/2005 Sb. Zakladateli LMŠ jsou většinou neziskové organizace (spolky), stále častěji se mezi zakladatele řadí i obce. V obecních LMŠ bývá školkovné v obdobné výši jako v obecní “kamenné” MŠ. Ostatní lesní MŠ musí svůj provoz dofinancovat převážně ze školkovného od rodičů.
Lesní klub (LK)
Lesní klub není zapsán v Rejstříku škol a školských zařízení, nedostává žádné pravidelné příspěvky od státu a děti v něm nemohou plnit povinný rok předškolní docházky. Provoz klubu nepodléhá žádným povinným kontrolám. Obvykle se jedná o dlouhodobý komunitní neziskový projekt, který svůj provoz šije na míru možnostem, podmínkám a v neposlední řadě potřebám komunity a místa, kde se nachází. Každá taková organizace má etický závazek hájit čest vzdělávání v přírodě a je na rodiči, aby byl důsledným kontrolním orgánem v zájmu dětí.
Ve školce je většinou 16 dětí ve skupině za doprovodu 2 dospělých osob (často nazývaných „průvodci”). V LMŠ je navíc určena konkrétní kvalifikace, kterou musí oba splňovat. Děti v lesní školce tráví většinu dne venku, do zázemí si chodí zpravidla jen odpočinout v době po obědě, případně v zázemí obědvají, pokud venkovní podmínky nedovolují jíst venku. Vybavení dětí následuje rčení: "Není špatné počasí, pouze špatné oblečení.". Nosí několik vrstev z materiálů vhodných pro dané roční období a v zázemí mají uloženo náhradní oblečení. Pokud jsou děti správně oblečené, zima jim není, což dokládají zkušenosti našich kolegů z Irska (tam prší skoro pořád), či ze Skandinávie (na severu člověk teprve pozná, co je zima a závěje). Jinými slovy, dětem je teplo, jsou v suchu a v postupně se také učí, jak toho docílit. Na čerstvém vzduchu při proměnlivé okolní teplotě se také děti účinně otužují a posilují imunitní systém.
Součástí zázemí bývá zahrada, často také s "blátivou kuchyní", která obvykle nahrazuje tradiční pískoviště. Plastové bábovičky jsou nahrazeny nejrůznějšími rendlíky, hrnci a naběračkami. Důležitým materiálem pro hru je bláto, které díky dětské fantazii dokáže získat nekonečně forem.
V zázemí školky najdete knihy, hry a materiály pro tvoření převážně z přírodních materiálů. Na záplavy hraček či digitální technologie můžete zapomenout. Hlavní materiál pro hru a rozvoj tvořivosti nabízí pestré prostředí lesa.
Pro pětileté děti v režimu povinného roku předškolní docházky, platí stejné pravidlo jako u ZŠ, tedy, že do takového vzdělávání mají být přijaty všechny děti bez ohledu na jejich zdravotní stav, tedy i děti neočkované a nedoočkované. Máte-li konkrétní dotazy, prosím, kontaktujte nás.
Bližší informace naleznete v Infobalíčku, kapitole 11.
Ano. Příprava dětí na školu musí být obsažena ve ŠVP, je jedním z jeho zásadních cílů. Bližší info naleznete v kapitole 4 Infobalíčku.
Děti od 5 let věku (tj. předškoláci) musí povinně chodit do mateřské školy tj. MŠ zapsané ve školském rejstříku, nebo být v takové mateřské škole zapsáni do režimu individuálního předškolního vzdělávání. Není podstatné, zda se jedná o mateřskou školu lesní či kamennou.
Děti, které navštěvují lesní klub, nemusí odcházet, stačí, když je rodiče nahlásí do režimu individuálního vzdělávání. Lesní kluby se mohou se školkami domluvit na hromadném přezkoušení. Podrobnosti a vzor oznámení o zahájení individuálního vzdělávání naleznete v kapitole 4 Infobalíčku a jejích přílohách.
Mateřská škola, do které se dítě zaeviduje k individuálnímu vzdělávání, dostane na toto dítě jen 5% normativ, nebo dokonce žádný.
Evidence dítěte k individuálnímu vzdělávání tak proto může být u nespádových MŠ zpoplatněna, spádová MŠ vás přijmout musí.
Ano, lesní MŠ musí být v provozu od pondělí do pátku, po dobu 6,5 - 9 hodin při celodenním provozu, polodenní provoz není časově specifikován. Provoz MŠ určuje vyhláška č. 14/2005 Sb. v § 1c.
Třída v lesní MŠ má kapacitu 15 - 16 dětí na 2 dospělé, na každých dalších „započatých“ 8 dětí je třeba 1 další dospělý, ačkoliv je přípustná i varianta, že se třída MŠ naplňuje až do počtu 22 dětí (na 2 dospělé), tuto variantu z hlediska bezpečnosti nedoporučuje ani MŠMT ani ALMŠ.
Počet dětí v třídě lesní MŠ je definován ve Vyhlášce 14/2005 v § 2 odst. 4. Počet 8 dětí na 1 dospělého je upraven ve stejné vyhlášce v § 5 odst. 4: ”Při zvýšení počtu dětí podle odstavce 3 nebo při specifických činnostech, například sportovních činnostech, nebo při pobytu dětí v prostředí náročném na bezpečnost určí ředitel mateřské školy k zajištění bezpečnosti dětí dalšího pedagogického pracovníka, ve výjimečných případech jinou zletilou osobu, která je způsobilá k právním úkonům a která je v pracovněprávním vztahu k právnické osobě, která vykonává činnost mateřské školy”. Les je považován za prostředí náročné na zajištění bezpečnosti VŽDY, proto není možné, aby byl venku s dětmi jen 1 dospělý i kdyby dětí bylo jen 5.
Bližší informace naleznete v kapitole 3 Infobalíčku.
Zázemím lesní MŠ je prostor definovaný školským zákonem (viz níže) a stavebním zákonem jako “zázemí lesní mateřské školy a výdejny lesní mateřské školy o celkové zastavěné ploše všech staveb do 55 m2, s výjimkou hygienického zařízení, bez podsklepení, s nejvýše jedním nadzemním podlažím. ” Typicky je tvořený maringotkou, jurtou, hliněným domkem, teepee či chatou. Nejčastěji se jedná o kombinaci výše zmíněného. Zázemí LMŠ využívá k uskladnění vzdělávacích pomůcek, náhradního oblečení dětí a dalšího vybavení. Dále je zázemí využíváno pro pro odpočinek dětí zejména po obědě, v zimě pro ohřátí, v létě pro ukrytí před sluncem. Samozřejmostí je vyhrazení části zázemí pro zajištění správné hygienické praxe. Bližší informace naleznete v Infobalíčku, kapitole 6.
České lesní školky se nejvíce inspirovaly v Německu, kde lesní školky existují více než 20 let. Ve Skandinávii, která má jeden z nejlepších systémů vzdělávání na světě, je vzdělávání v úzkém kontaktu s přírodou běžnou praxí celé poslední století. V České republice byla první lesní školka založena v roce 2008. V roce 2011 založily první tři lesní školky spolu s Terezou Valkounovou Asociaci lesních mateřských škol s cílem prosadit lesní mateřskou školu jako plnohodnotnou, státem uznávanou formu předškolního vzdělávání. Toho se podařilo dosáhnout v roce 2016, od té doby fungují lesní školky v ČR jako lesní mateřské školy, nebo lesní kluby. V roce 2023 jich je již přes 200, většina z nich je členem Asociace lesních MŠ (mapa lesních klubů a mateřských škol).
Je to alternativa k pravidelné docházce předškolního dítěte do rejstříkové MŠ. Rodič v květnu písemně nahlásí před zápisem, že jeho dítě nebude MŠ navštěvovat. Ředitel MŠ rodiči doporučí (písemně, pokud bude informován dopisem a ústně, pokud přijde rodič s dítětem k zápisu), na co se má v přípravě na školu zaměřit.
V případě individuálního vzdělávání mateřská škola dítě průběžně nijak nesleduje ani nevede, pouze jedenkrát (v prosinci) ověří úroveň dosahování očekávaných výstupů. Zákonnému zástupci dítěte ze školského zákona vyplývá povinnost zajistit účast dítěte u ověření a právo být přítomen ověření. Po celou dobu může dítě chodit do lesního klubu, nebo být doma.
Ověření dosahování očekávaných výstupů může probíhat hromadně v lesním klubu, eventuálně může lesní klub rodičům poskytnout i servis u přihlašování do individuálního vzdělávání. Vše záleží jen na domluvě s rodičem a rejstříkovou MŠ.
Spádovost určují místní úřady vyhláškou. Někdy využívají možnosti určit jako spádovou oblast celý školský obvod, což je např. celá Praha 8, jindy spádovou oblast tvoří konkrétní ulice. Spádovost se řídí adresou trvalého pobytu dítěte. Nejaktuálnější informace by měl mít příslušný školský odbor.
Ne. Musí se hlásit do rejstříkové MŠ a je jedno, jestli je spádová, kamenná, nebo lesní.
Ne. Vyhláška o povinném předškolním vzdělávání č. 14/2005 Sb. určuje v §1c rozsah povinného předškolního vzdělávání v mateřské škole na 4 hodiny/pracovní den. A toto vzdělávání mohou poskytovat jen rejstříkové MŠ. Současně není možné kombinovat individuální vzdělávání a docházku do rejstříkové MŠ.
Ne. Školský zákon stanovuje, že se povinné předškolní vzdělávání plní právě v jedné mateřské škole. Výjimku mají děti ve střídavé péči dvou zákonných zástupců. Podrobněji viz Soubor pedagogicko-organizačních informací MŠMT z 30. 8. 2022, konkrétně kapitola 4.5.
Ve vyhlášce č. 160/2024 Sb. o hygienických požadavcích na prostory a provoz zařízení a provozoven pro výchovu a vzdělávání dětí a mladistvých §11, který vymezuje pravidla následovně:
(1) "V lesní mateřské škole musí být zabezpečen dostatek pitné vody k pití, osobní hygieně a pro potřeby poskytnutí první pomoci. K donášení nebo dovozu pitné vody mohou být použity pouze pro tento účel vyčleněné čisté a uzavíratelné nádoby zhotovené z materiálů určených pro styk s potravinami).
(2) V bezprostřední blízkosti zázemí lesní mateřské školy nebo v zázemí lesní mateřské školy musí být umístěno hygienické zařízení se záchodem a umyvadlem s tekoucí pitnou vodou, vybavené prostředky pro hygienické mytí a hygienické osušení rukou a toaletním papírem.
(3) Zázemí lesní mateřské školy musí být udržováno v čistotě, suchu a ve stavu neohrožujícím zdraví dětí a musí umožňovat uložení osobních věcí dětí a materiálního vybavení lesní mateřské školy.
(4) Zázemí lesní mateřské školy musí dále umožňovat ochranu dětí před nepříznivými klimatickými podmínkami.”
Bližší informace naleznete v Infobalíčku, kapitole 11.
Nemusí, je možné používat jednorázové papírové ubrousky, nebo jednorázově textilní ručníky, které následně vyperete.
Rejstříková MŠ musí dětem zajišťovat stravování. Vedle pitné vody je to také oběd a 2 svačiny. Oběd může zajišťovat ve vlastní kuchyni (pak musí splnit příslušná hygienická pravidla pro školní kuchyně), nebo formou cateringu. Pokud budete chtít čerpat normativ na výdejnu, budete muset odebírat obědy od registrovaného poskytovatele (je to spíše méně pravděpodobná varianta, ale třeba máte v okolí vstřícnou a dobrou ZŠ jídelnu, která Vám posílat obědy zvládne) a mít kamennou výdejnu. Nicméně ani hygiena, ani ČŠI nezpochybňují právo rodiče na vzdání se školního stravování.
Pětidenní výzva pro rodiče malých dětí
Odemkněte vaši cestu k naplněnému životu s dětmi pomocí pěti zlatých klíčů!
Helle Heckmann, světově uznávaná odbornice na péči o malé děti, zasvětila svůj život zkoumání jejich potřeb a vytvořila koncept Pěti zlatých klíčů. Tyto klíče vám pomohou zjednodušit přístup k výchově a vytvořit pro děti bezpečné a klidné prostředí, kde mohou být samy sebou.
Více o tomto konceptu si můžete přečíst v knize Pět zlatých klíčů k naplněnému životu s dětmi.
Rodičovství je jedním z nejkrásnějších, ale také největších úkolů, které nás v životě čekají, tak proč se někdy cítíme tak bezradní?
I když máme k dispozici knihy, rady a zkušenosti druhých, pravda je, že nejvíce nás ovlivňuje naše vlastní zkušenost. A ta se nám někdy líbí a někdy ne.
Když se staneme rodičem, musíme si s tím mixem informací a vlastních a cizích zkušeností nějak poradit. Aby toho nebylo málo, tak každé dítě je naprosto jedinečné a s ním přichází úplně nové výzvy.
Rodičovství je cesta, kterou se učíme za pochodu – chybujeme, hledáme řešení a často nevíme, co je správné. Neexistují univerzální návody, jak být "dokonalým" rodičem, ale možná ani nemusí.
Důležité je důvěřovat své intuici, být přítomný a mít odvahu dělat chyby. Protože právě ty nás učí nejvíce – o našich dětech, ale i o nás samotných.
1. klíč - spánek
Dobrý spánek a odpočinek je něco, co se trochu nečekaně musíme učit. Nám i dětem přináší spoustu benefitů.
Pravidelný odpočinek a stanovený spánkový režim pomáhají dětem budovat zdravé návyky a zajišťují emocionální stabilitu. Děti, které mají dostatek spánku, jsou klidnější, vyrovnanější a lépe zvládají stresové situace. Odpočinek jim umožňuje načerpat energii na další den, kdy mohou naplno objevovat svět kolem sebe.
Čtěte více a objevte tipy jak děti učit spát a odpočívat.
Je spánkové téma pro vás tak trochu záhadou? Poodhalte všechno dobré, co spánek nabízí a naučte se, jak si uspořádat prostor a čas pro dobrý spánek doma i ve školce. Máme pro vás jednodenní seminář v lesní školce.
Jak můžeme dětem pomoci naučit se spát a odpočívat?
- Pravidelný spánkový režim:
- Zaveďte stabilní čas ukládání ke spánku a probuzení. Rutina pomáhá dětem cítit se bezpečně a připravuje jejich tělo na odpočinek.
- Zklidnění před spaním:
- Vypněte televizi a další obrazovky. Ztlumte světla a věnujte se společnému čtení nebo jemné hudbě, což děti přirozeně zklidní.
- Spánek venku:
- Pokud máte možnost, zkuste nechat dítě v kočárku spát venku na zahradě. Čerstvý vzduch a chladnější klima si udržujte také v ložnici, dětem i vám se bude lépe spát a spánek bude hlubší.
2. KLÍČ - Pohyb
Děti potřebují svobodný pohyb, aby mohly zdravě růst a posilovat tělo i mysl.
Pohyb v přírodě má pro děti obrovský přínos, a to jak fyzický, tak psychický. Přírodní terén, jako jsou lesy, louky nebo kopce, děti motivuje k různorodému pohybu – běhání, lezení, skákání či přeskakování překážek rozvíjí jejich hrubou motoriku, koordinaci a sílu. Přírodní povrch je na každém kousku jiný, takže děti se musí adaptovat na nerovný povrch, trénují tak rovnováhu a obratnost.
Čtěte více a objevte tipy, co s dětmi zkusit.
Objevte tajemství pohybu venku na webináři s fyzioterapeutkou: Hýbeme se a hrajeme si venku!
Kromě fyzických dovedností pohyb v přírodě podporuje i psychické zdraví. Děti, které tráví čas venku, jsou méně stresované, mají lepší náladu a často i vyšší schopnost soustředit se. Příroda je také výborným prostorem pro rozvoj kreativity a zvídavosti – děti se učí objevovat, zkoumat, improvizovat a samostatně řešit problémy. Navíc jsou neustále v kontaktu s přírodními prvky, které je inspirují k přirozenému učení o světě kolem nich.
Jak podpořit děti v pohybu:
- Volná hra v přírodě:
Nechte děti, aby se samy rozhodly, jak chtějí trávit čas venku. Zkuste je nechat vylézt na strom, běhat z kopce dolů, skákat do hromady listí nebo házet šišky o kmen stromu. - Podzimní procházka:
Vydejte se na společnou procházku do parku nebo lesa. Nechte děti objevovat přírodu svým tempem a povídejte si o tom, co vidí a cítí. Nechte pro tentokrát mobil doma a vytáhněte z rukávu nějakou písničku nebo říkanku. Buďte v přítomném okamžiku. - Tanec doma:
Zapněte hudbu a nechte děti tančit. Svobodný tanec rozvíjí jejich pohybové schopnosti, sebevyjádření a radost z pohybu. Připojte se k nim – uvidíte, jak se děti budou radovat z vaší přítomnosti a spontánnosti.
3. klíč - výživa
Strava je základem zdraví dítěte. Kvalitní jídlo poskytuje energii a živiny pro růst.
Dobré jídlo a společné rodinné stolování přinášejí dětem spoustu výhod. Zdravé jídlo podporuje jejich fyzický růst, posiluje imunitu a vytváří dobré stravovací návyky, které si nesou do dospělosti. Společné jídlo také posiluje rodinné vazby – stůl se stává místem, kde mohou děti i dospělí sdílet zážitky a budovat si pocit bezpečí a sounáležitosti.
Čtěte více, jak si s dětmi pochutnávat a společně budovat zdravý vztah k jídlu.
Jednodenní seminář v lesní školce vám poodhalí, jak se dá s dětmi vařit venku na ohni.
Uvařte společně snídani nebo večeři. Zapojte děti do přípravy jídla. Naučte je, odkud suroviny pocházejí, a povídejte si o tom, jak zdravé jídlo přispívá k jejich růstu. Uvařte třeba ovesnou kaši a ozdobte ji ovocem, které máte rádi. Už dvouleté dítě může krájet banán, nebo ozdobit misku, plnou kaše rozinkami.
Pár tipů na vyzkoušení:
- Barevný talíř:
- Zkuste sestavit jídlo plné barev – různé ovoce, zeleninu nebo obiloviny. Vysvětlete dětem, jak každá barva obsahuje jiné vitamíny a podporuje zdraví.
- Vytvořte si rituál:
- Máte nějaký čas, kdy se schází u stolu celá rodina? I kdyby to měla být jen sobotní snídaně, udělejte si z tohoto jídla rituál, na který se budete společně těšit. Co třeba si udělat každou sobotu Anglickou snídani plnou bílkovin? Nebo se společně pusťte do palačinek, nebo jiného jídla, na které se vám sbíhají sliny.
4. klíč - rytmus
Stabilní rytmus a rutina přinášejí dětem pocit bezpečí a předvídatelnosti.
Rytmus ve výchově dětí hraje zásadní roli při vytváření stability v jejich každodenním životě. Děti prosperují v předvídatelném prostředí, kde znají svůj denní režim. Stabilní rytmus pomáhá dětem lépe se orientovat v okolním světě a dává jim pocit bezpečí. Když vědí, co mohou očekávat, jsou méně úzkostné a lépe se přizpůsobují novým situacím.
Vytvoření vyváženého a předvídatelného prostředí je klíčem k šťastnému a harmonickému dětství.
Po rozbalení nabídky číst více objevíte tipy, jak podpořit rytmus ve vašem životě s dětmi.
Nevíte si s rytmem rady? Jednodenní seminář v lesní školce Rytmus a spánek malých dětí je pro vás jako dělaný.
-
Střídání řízené činnosti a volné hry:
Pomozte dětem nastavit si pravidelný denní rytmus, který zahrnuje čas na jídlo, hru, odpočinek i spánek. -
Rytmické aktivity:
Každý den zařaďte jednoduché písničky nebo říkanky. Rytmus pomáhá dětem rozvíjet jazykové dovednosti. Nebojte se opakovat stále stejné říkanky, zpívat stejné písničky, nebo vyprávět stejný příběh, děti se ozvou, když budou potřebovat změnu. -
Pozorování přírodních rytmů:
Vydejte se ven a sledujte přirozené rytmy přírody – východ a západ slunce, roční období nebo změny počasí. Dětem to pomůže porozumět světu kolem nich.
5. klíč - láska
Láska a laskavost ve výchově nejsou jen příjemnými přísadami, ale základními stavebními kameny pro zdravý a harmonický vývoj každého dítěte. Vytvářejí prostor pro důvěru, otevřenost a radost, což jsou nezbytné komponenty pro šťastný život.
Děti, které vyrůstají v prostředí plném lásky, se cítí bezpečně a jistě a to jim umožňuje lépe se vyrovnávat s různými životními výzvami. Láska vytváří pevný základ pro zdravé sebevědomí a pozitivní sebehodnocení. Když se děti cítí milovány, jsou otevřenější učení a objevování světa kolem sebe.
Rozbalte si nabídku "číst více" a objevte, jak můžete dávat lásku najevo tak, aby to vaše děti cítily.
Přejete si budovat ve svých dětech stabilitu a odolnost? Připojte se k webináři Odolné dítě.
- Posilujte dobré:
- Všímejte si nejen toho, co se nepovedlo, ale naopak právě toho, co dopadlo nebo probíhá dobře, co se vám společně povedlo a vyzdvihněte chvíle, kdy se dítě zachovalo dobře, nebo si užilo chvíli přítomnosti. Pozitivní zpětná vazba posiluje sebedůvěru.
- Laskavé rituály:
- Zaveďte jednoduché rituály, jako je společné objetí před spaním nebo poděkování za společně strávený čas. Zkusili jste si už se svým dítětem před odchodem do školky dát razítko? Místo pusinky se dotknou vaše nosíky a zpečetí, že se máte rádi a že na sebe budete myslet.
- Koupel v laskavosti
- Přitulte se ke svému dítěti a šeptejte mu laskavá slova o tom, jak ho máte rádi, jak jste rádi, že je zrovna ono vaším děťátkem a jak jste vděčná/ý za to, že můžete být spolu. Tato koupel se nikdy neomrzí, dopřejte si ji každý den.
- Společná pomoc druhým:
- Můžete se zapojit do dobročinné akce, darovat hračky nebo třeba pomoci sousedům. Děti tímto způsobem přirozeně rozvíjejí empatii a laskavost. Nezapomínejte, že děti se učí nápodobou, dejte si pozor co před nimi říkáte a vyhněte se hodnocení.
Buďme v kontaktu
Milí rodiče, přihlaste se k odběru našeho newsletteru Lesní zprávy. Získáte přehled o tom, co se děje ve světě lesních školek a informace o tom, co se chystá ve Škole lesem.
Zástupci členských organizací a členové na zkoušku dostávají newsletter a další zprávy automaticky.
Některé zprávy v newsletteru směrují do členské sekce webu. Vstup do ní je umožněn pouze členům ALMŠ.
K odběru Lesních zpráv se můžete přihlásit zde.
Z odběru newsletteru je možné se kdykoliv odhlásit.
Zakládáte lesní školku?
Vzdělávání venku vám dává smysl a sami uvažujete o založení lesní školky nebo klubu? Pak jste na správném místě. Podívejte se na to, co všechno pro vás můžeme udělat. Najdete tu:
Pomoc s legislativou
Zorientovat se v legislativě, spojené s lesními školkami není vždy jednoduché, u nás najdete vše na jednom místě.
Odbornou radu
Se zakládáním lesních školek pomáháme už 15 let. Poraďte se s těmi, kteří založili lesní školky před vámi.
Infobalíček
Staňte se našimi členy a získáte přehled o všech náležitostech, které se týkají založení nové lesní školky nebo klubu. Infobalíček pomohl už mnoha školkám.