Týden pro wellbeing - Když se do škol(k)y těším!
Zpět na výpis
Zveřejněno: 4. 2. 2025

Asociace lesních MŠ a její členské školky se zapojují do akce Týden pro wellbeing na školách, který letos už podruhé v termínu od 4. do 11. února 2025 pořádá organizace Partnerství pro vzdělávání 2030+.

Wellbeing se vztahuje na situaci, kdy se člověk cítí dobře, v bezpečí a jsou naplňovány jeho potřeby. V prostředí, ve kterém se děti cítí vyrovnané, dokáží lépe zvládat každodenní stres a výzvy a mají lepší schopnost vytrvat, když se setkají s neznámými a náročnými situacemi. Teprve pak se mohou skutečně efektivně učit něčemu novému. 

V lesních školkách věříme, že pobyt v přírodě s laskavými průvodci a individuálním tempem, které dětem vyhovuje, nabízí podporující a podnětné prostředí. Stejně tak nám záleží i na tom, jak se v prostředí školky cítí pedagogové a všichni zapojení dospělí. Našim společným cílem je, aby malí i velcí v lesních školkách rozvíjeli svůj fyzický, kognitivní, emoční, sociální i duchovní potenciál a mohli vést plnohodnotný a spokojený život ve společnosti ostatních. 

A jak konkrétně lze tyto podmínky zajistit? 

My jsme si letos na tuto klíčovou otázku odpověděli pomocí pěti zlatých klíčů Helle Heckmann. 

1. klíč - SPÁNEK
Odpočinek je základním kamenem zdravého rozvoje a samozřejmě patří také k wellbeingu malých dětí. Dobrý spánek a klidný odpočinek nejsou jen luxusem, ale dovedností, kterou se nečekaně musíme učit – v dnešním uspěchaném světě se totiž snadno zapomíná, jakou sílu má regenerace. Když se dětem podaří dobře vyspat, získají novou energii, posílí své „superschopnosti“ a stávají se klidnějšími a usměvavějšími, což jim pomáhá při každodenním objevování světa.

2. klíč - POHYB 
Děti potřebují svobodný pohyb, aby mohly zdravě růst a posilovat tělo i mysl. Přírodní terén, jako jsou lesy, louky nebo kopce, děti motivuje k různorodému pohybu – běhání, lezení, skákání či přeskakování překážek rozvíjí jejich hrubou motoriku, koordinaci a sílu. Přírodní povrch je na každém kousku jiný, děti se tak musí adaptovat na nerovný povrch, trénují rovnováhu a obratnost. Les nebo park je lepší než hřiště, na kterém je všechno naplánovano a kde je pohyb úplně jiný než procházka - je to jakási posilovna pro batolata. 

3. klíč - VÝŽIVA
Dobré jídlo je tím nejlepším palivem. Výživné potraviny a společné stolování jsou zdrojem spokojenosti v bříšku i v hlavě. Společné jídlo ve školce není jen o naplnění žaludku – posiluje celkový wellbeing dětí. Když se děti posadí ke stolu společně, učí se sdílení, vzájemnému respektu a empatii, což buduje týmového ducha a posiluje mezilidské vztahy. Tato zkušenost jim pomáhá cítit se bezpečně a podporovaně.

4. klíč - RYTMUS
Stabilní rytmus a rutina přinášejí dětem pocit bezpečí a předvídatelnosti. Rytmus ve výchově je vlastně takový „tajný recept“ na klidné a spokojené dětství. Děti se cítí nejlépe v prostředí, kde den plyne podle známého scénáře. Když vědí, co je čeká, jsou v pohodě, víc si věří, a nové situace zvládají s větším klidem. Rytmus dětěm přináší jistotu, že svět kolem nich dává smysl. Pocit, že svět je dobrý, pomáhá budovat v dětech odolnost, která se jim bude v životě opravdu hodit. 

5. klíč - LÁSKA
Láska a laskavost ve výchově nejsou jen příjemnými přísadami, ale základními stavebními kameny pro zdravý a harmonický vývoj každého dítěte. Vytvářejí prostor pro důvěru a radost a vedou ke šťastnému životu. Děti, které vyrůstají v prostředí plném lásky, se cítí bezpečně a jistě a to jim umožňuje lépe se vyrovnávat s životními výzvami. Láska vytváří pevný základ pro zdravé sebevědomí a pozitivní sebehodnocení. Když se děti cítí milovány, jsou otevřenější učení a objevování světa kolem sebe.

BONUS V PODOBĚ SEBEPÉČE
Bonus, který by se měl stát normou. Školky, kde se pedagogové cítí dobře, kde pečují o svůj WELLBEING, tam se většinou cítí dobře také děti i jejich rodiče. Poboby péče o tým jsou různé, jednou z nich může být například teambuilding. Přečtěte si v článku na našem webu https://www.lesnims.cz/clanek/teambuilding-ma-smysl-do-nej-investovat, jak si teambuilding ve vaší školce uspořádat. 

Zapojte se i vy a pomozte nám komunikovat téma wellbeingu směrem k veřejnosti a to tak, že:

1) vyberte si některé z hesel popisujících wellbeing v lesních MŠ;
2) vyfoťte, případně natočte ve své školce činnost, která vybrané heslo ilustruje;
3) fotku či video společně s hastagem #tydenprowellbeing #lesnims a daným heslem  zveřejněte na svém Facebooku nebo Instagramu v týdnu od 4. do 11. února 2025;
4) prostřednictvím Messengeru Asociace lesních MŠ / zprávy na Instagramu nám zašlete link na váš příspěvek, případně fotky / videa, abychom je u nás mohli přesdílet.

Infografiku WELLBEING V PŘÍRODĚ aneb, co nám dává příroda najdete zde.

Těšíme se na vaše příspěvky!


P.S.

Chcete se o tématu wellbeingu dozvědět více? Čerpat můžete z následujících zdrojů:

Definice wellbeingu

https://partnerstvi2030.cz/rozsirena-definice-wellbeingu/

Co podporuje wellbeing ve školách?

https://www.societyforall.cz/wellbeing-zaku-a-ucitelu

Oblasti podpory wellbeingu

https://partnerstvi2030.cz/oblasti-podpory-wellbeingu/

Základní publikace:

Wellbeing ve škole: Jak na pozitivní přístup k učení i k životu

https://partnerstvi2030.cz/wellbeing-ve-skole-jak-na-pozitivni-pristup-k-uceni-i-k-zivotu/

Publikace pro fajnšmekry:

Wellbeing ve vzdělávání – Analýza vybraných zahraničních vzdělávacích systémů

https://partnerstvi2030.cz/wellbeing-ve-vzdelavani-analyza-vybranych-zahranicnich-vzdelava

cich-systemu/

Setkání lídrů k tématu wellbeingu ve vzdělávání

https://partnerstvi2030.cz/setkani-lidru-k-tematu-wellbeingu-ve-vzdelavani/

Webové stránky:

https://www.wellbeingveskole.cz/

https://www.societyforall.cz/knihovna?topic=Wellbeing

https://partnerstvi2030.cz/

https://skav.cz/

https://www.uspechzaka.cz/

Zpět na výpis