Standardy kvality lesních mateřských škol a klubů

Každá lesní školka je jedinečná a v každé je kus srdce, práce a úsilí týmu, který ji tvoří. K tomu, aby v lesní školce všechno fungovalo tak, jak má, pomáhají Standardy kvality lesních mateřských škol a klubů, které se stanou se vaším průvodcem na cestě k dobré lesní školce! 

Standardy kvality jsou nástrojem pro certifikaci. Sami si ověříte a získáte záruku, že vaše školka v daném okamžiku pracuje dobře jak navenek, tak uvnitř své komunity.

Asociace lesních MŠ doporučuje řídit se Standardy kvality a projít certifikací všem školkám, zvláště těm, které chtějí být součástí školského rejstříku. Standardy zahrnují nejen kritéria České školní inspekce, ale i důkladné hodnocení kvality práce s dětmi a týmem. Vyhodnocení provádí členky Skupiny pro kvalitu. 

MÁTE NĚJAKÉ DOTAZY?
Obraťte se na tajemnici Skupiny pro kvalitu
Michaelu Hořejší
michaela.horejsi@lesnims.cz
733 747 958

OBSAH STANDARDŮ KVALITY

Lesní školky mají zpracované Školní vzdělávací programy (ŠVP) nebo Vzdělávací koncepce v souladu s Rámcovým vzdělávacím programem pro předškolní vzdělávání (RVP PV). Tyto dokumenty slouží jako srozumitelné zdroje informací o specifikách daných zařízení, včetně cílů vzdělávání a metod vyhodnocování.
ŠVP nebo Vzdělávací koncepce reflektuje věk vzdělávaných dětí a specifické podmínky vzdělávání. Zahrnuje popis východisek, metod, přístupů a způsobů vyhodnocování, přičemž pedagogická koncepce není pouhým soupisem činností. Důležitou součástí těchto dokumentů je také rytmus dne, který je přiměřený věku dětí. Poměr řízené činnosti a volné hry je vyvážený. ŠVP nebo Vzdělávací koncepce uvádí zdroje použité při jejich tvorbě. V týmu, který dokument zpracovává, panuje shoda na pedagogické koncepci, která jasně vymezuje, o který pedagogický směr se zařízení opírá. Pokud je přístup eklektický, je vnitřně soudržný a přispívá k naplňování stanovených vzdělávacích cílů.

  • ŠVP / Vzdělávací koncepce
  • Kritéria pro hodnocení vývoje dítěte
  • Záznamy o vývoji dětí
  • Třídní kniha
  • Pedagogické přípravy
  • Kritéria pro sebevyhodnocování a vyhodnocování
  • Sebevyhodnocování a vyhodnocování pracovníků
  • Rytmus dne
S2.1 Komunikace s dětmi

Komunikace s dětmi je vždy přiměřená věku a srozumitelná. Je uplatňován princip respektující komunikace, který je zásadní pro zdravý vývoj dětí a pro vytváření pozitivního vzdělávacího prostředí. Komunikace s dětmi je jasná, pozitivní a podporující, čímž podněcuje jejich otevřenost a ochotu spolupracovat.

Zdravá komunikace neobsahuje prvky jako ironie, sarkasmus nebo výčitky. Nepoužívá negativní zpětnou vazbu, negativní řečnické otázky ani manipulativní výroky.
Průvodci, kteří pracují s dětmi, jsou si vědomi, že ironie je vnímána jako forma agrese a může dítě zmást nebo poškodit jeho sebedůvěru. Záporné otázky, na které dítě často odpovídá záporně, mohou být matoucí a nevedou k produktivnímu dialogu. Podsouvání vlastních názorů místo aktivního naslouchání dětem nevede k upřímným odpovědím, ale spíše k potvrzení našich vlastních představ. Při dlouhém a složitém vysvětlování se může dítě v tématu ztratit a přijdeme o jeho pozornost. Zvyšování hlasu pak obvykle nezrychlí reakci dítěte, ale může vyvolat stres nebo odpor.

  • Etický kodex průvodců/pedagogů – vlastní
  • ŠVP / Vzdělávací koncepce v souladu s RVP PV
S2.2 Komunikace s rodiči

Komunikace s rodiči je srozumitelná, kontinuální a včasná.

  • Zápisy z rodičovského setkání / třídních schůzek
  • Kritéria pro hodnocení vývoje dítěte
  • Záznam ze schůzky s rodiči o vývoji dítěte
  • Záznamy o vývoji dětí
  • Rozhovory s rodiči o dítěti (konzultace)
  • Dotazníky
S2.3 Komunikace v týmu

Komunikace v týmu je srozumitelná, kontinuální a včasná. Interní komunikační systém je vytvořen pro efektivní předávání informací při směnném provozu a v dalších situacích. Tým uplatňuje principy otevřené komunikace.

Je doporučená pravidelná supervize, která podporuje kvalitu komunikace a spolupráce.

Krizová komunikace je pečlivě nastavena a je určena klíčová osoba, která je zodpovědná za řízení komunikace v případě krizových situací. Tým se pravidelně schází na poradách.

Je doporučeno konání porad jednou za 14 dní, minimálně však jednou měsíčně.

Kompetence jednotlivých členů týmu jsou jasně vymezené, a to včetně rolí třídního nebo hlavního pedagoga, chůvy, asistenta a dalších. Tímto způsobem je zajištěna efektivní a organizovaná komunikace v rámci týmu. Je zajištěna kontinuita péče.

  • Dokument o postupu v nouzových a havarijních situacích – krizový plán
  • Zápisy z provozních porad a z pedagogických rad týmu Etický kodex průvodců/pedagogů – vlastní
  • Kritéria pro sebevyhodnocování sebehodnocení a vyhodnocování hodnocení pedagogů/průvodců
  • Záznam o autoevaluační činnosti školy, např.:
    - sebehodnocení průvodců (např. autoevaluační zpráva, tripartity apod.)
    - hodnocení naplňování ŠVP / Vzdělávací koncepce
    - hodnocení
    - pedagogická diagnostika
    - hodnocení týmu
    - hodnocení organizace jako celku a další (viz autoevaluační systém školy)

Lesní školka má písemně formulované podmínky pro adaptaci dítěte.

Doporučeno – schůzky pro zájemce a pro nové rodiče, zpětná vazba od rodičů o průběhu adaptace.

  • Školní řád / Provozní řád
  • ŠVP / Vzdělávací koncepce
  • Zápisy z rodičovského setkání / třídních schůzek
  • Záznamy o vývoji dětí – pedagogická diagnostika u všech dětí, nejen u předškoláků
  • Záznam ze schůzky s rodiči o vývoji dítěte
  • Adaptační plán

Lesní školka má vytvořený systém evaluace a vede záznamy o vyhodnocování své činnosti. Pravidelně sleduje a vyhodnocuje vývoj dítěte a výchovně-vzdělávacího působení.

  • Záznam o autoevaluační činnosti školy, např.: sebehodnocení průvodců (např. autoevaluační zpráva, tripartity apod.)
    - hodnocení naplňování ŠVP / Vzdělávací koncepce
    - hodnocení
    - pedagogická diagnostika
    - hodnocení týmu hodnocení
    - organizace jako celku
  • Sebehodnotící zpráva o naplňování Standardů kvality Kritéria pro hodnocení vývoje dítěte
  • Třídní kniha
  • Zápisy z pedagogických rad a z provozních porad
  • Záznamy o vývoji dětí

Volná hra je jednou ze základních hodnot lesních školek. Řízené činnosti i volná hra jsou ve vzájemné rovnováze.

S5.1 Volná hra

Volná hra je dítětem iniciovaná a sebeřízená aktivita, pro níž dospělý poskytuje vhodné podmínky: čas, prostor, vědomý přístup k riziku, bezpečné prostředí. Je bděle přítomný a emočně dostupný (empatická autorita), poskytuje přející pozornost a je rolovým modelem a inspirací, ale do hry nezasahuje. Pro volnou hru mají děti k dispozici také prostor bez pomůcek v přírodním prostředí. Pevně stanovený čas pro volnou hru v přírodě (zahrada, les) je stanoven v rytmu dne.

S5.1 Volná hra

Volná hra je dítětem iniciovaná a sebeřízená aktivita, pro níž dospělý poskytuje vhodné podmínky: čas, prostor, vědomý přístup k riziku, bezpečné prostředí. Je bděle přítomný a emočně dostupný (empatická autorita), poskytuje přející pozornost a je rolovým modelem a inspirací, ale do hry nezasahuje. Pro volnou hru mají děti k dispozici také prostor bez pomůcek v přírodním prostředí. Pevně stanovený čas pro volnou hru v přírodě (zahrada, les) je stanoven v rytmu dne.

S5.2 Řízená činnost

Řízená činnost je pedagogem nebo průvodcem plně či částečně řízená plánovaná aktivita, která má cíl, rozvíjí určité kompetence dítěte a je vyhodnocovaná. Je zařazována záměrně a vede k naplňování určitého cíle (ranní kruh, stolování, údržba zázemí, hygiena, pedagogické aktivity a hry dle ŠVP / Vzdělávací koncepce).

  • ŠVP / Vzdělávací koncepce v souladu s RVP PV
  • Třídní kniha (fotografie několika stránek)
  • Rytmus dne

 

Maximální doba pobytu uvnitř (ve vytápěném zázemí) je maximálně třetina provozní doby nebo maximálně 3 hodiny.

Maximální doba pobytu uvnitř není průměrnou hodnotou, ale skutečnou dobou. Výjimkou jsou extrémní klimatické podmínky a další důvody jako např. brzký začátek provozní doby.
Do doby pobytu venku se započítává i odpočinek v nevytápěném prostředí (venkovní stan, nevytápěná maringotka a podobně).

  • ŠVP / Vzdělávací koncepce v souladu s RVP PV
  • Třídní kniha
  • Provozní řád / Školní řád (rytmus dne)

Lesní školky vytvářejí podmínky pro další vzdělávání svých pracovníků. Průvodci se vzdělávají.

  • Provozní řád / Školní řád
  • ŠVP / Vzdělávací koncepce v souladu s RVP PV
  • Třídní kniha
  • Plán dalšího vzdělávání pedagogů/průvodců (sebevzdělávací plán DVPP)

V organizaci je nastaven systém služeb. Služby jsou pravidelné a předvídatelné (v zájmu wellbeingu dětí). Pedagogický přístup všech průvodců je jednotný.

  • Pedagogické přípravy
  • Třídní kniha
  • Zápisy z pedagogických rad a z provozních porad
  • Rozpis směn
  • Výkazy práce

V zázemí lesní školky je vytvořen prostor a podmínky pro nerušený spánek nebo odpočinek dětí. Každé dítě má právo na odpočinek/spánek. Prostor je uklizen. V ideálním případě má každé dítě své vlastní místo pro odpočinek. Čas pro odpočinek/spánek dětí je vymezený v rytmu dne. Za probíhající odpočinek je odpovědný průvodce (nikoliv dítě). Nepanuje nahodilost v postupu. Přístup všech průvodců ke způsobu, době a délce odpočinku je konzistentní. Průvodci jsou si vědomi, že jejich vnitřní nastavení (klid) má vliv na spánek/relaxaci dětí a že je spánek dobrý (zdravý) návyk. Školka má laskavou pevnost a jednotný přístup v komunikaci s rodiči.

  • Provozní řád / Školní řád
  • Školní vzdělávací program (ŠVP) v souladu s RVP PV
  • Rytmus dne
  • Přímé pozorování a dotazování: je vidět, že je vytvořen prostor pro spánek/relaxaci

Inkluzivní přístup definuje kompetence pro práci s dětmi se speciálními potřebami. Průvodci mají kompetence vyhodnotit odchylky od fyziologického vývoje (např. vědí, co je plán pedagogické podpory, jak vývoj dítěte ovlivňuje trauma, situace v rodině apod. Průvodci jsou si vědomi, že tzv. speciální potřeby se mohou u dítěte objevit až v průběhu docházky. Průvodci se dále vzdělávají v oblasti práce s dětmi se speciálními potřebami. Lesní školky si budují síť kontaktů na odborná pracoviště. Lesní mateřské školy postupují podle vyhlášky č. 27/2016 Sb., mají zpracován přístup pro práci s dětmi se SVP v ŠVP / Vzdělávací koncepci.

  • Adresář odborných pracovišť (ŠPZ a další odborná pracoviště)
  • ŠVP / Vzdělávací koncepce v souladu s RVP PV
  • Zápisy z pedagogických rad a z provozních porad
  • Záznamy o vývoji dětí – pedagogická diagnostika u všech dětí, nejen u předškoláků
  • Supervize

Výchovně-vzdělávací program/koncepce obsahuje vzdělávací nabídku, cíle a činnosti z oblasti udržitelného rozvoje a EVVO.

  • ŠVP / Vzdělávací koncepce v souladu s RVP PV
  • Stanovy nebo jiný ustavující dokument
  • Vzdělávání průvodců v oblasti EVVO
  • Environmentálně šetrný provoz
  • Akce pro rozvoj komunity
  • Využití přírodních materiálů pro výuku i zázemí

Lesní školky mají definované poslání, výchovně-vzdělávací cíle, zásady provozu a poskytování služeb. Tyto informace jsou písemně zpracovány ve Školním vzdělávacím programu (ŠVP) nebo ve Vzdělávací koncepci a jsou veřejně přístupné. Výchovně-vzdělávací cíle jsou v souladu s Rámcovým vzdělávacím programem pro předškolní vzdělávání (dále RVP PV). K oslovení určité cílové skupiny slouží zejména webové stránky, ale také další média.

Kdo jsme, co děláme, pro koho (cílová skupina), jak to děláme, jaký je náš cíl a proč to děláme? Prezentujeme naše aktivity na veřejnosti? Je náš ŠVP / Vzdělávací koncepce v souladu s RVP PV?

  • ŠVP / Vzdělávací koncepce v souladu s RVP PV
  • Provozní řád / Školní řád
  • Smlouva o péči / Smlouva o výchově a vzdělávání
  • Stanovy nebo jiný ustavující dokument
  • Prezentace veřejnosti – webové stránky

Lesní školky vedou evidenci dětí a jejich individuálních potřeb. Přitom postupují v souladu se zákonem o ochraně osobních údajů, resp. GDPR. Školka svou práci s dětmi a její přípravu dokumentuje. Vede si dokumentaci o dítěti, která vychází z dané právní formy organizace vykonávající činnost lesního klubu / mateřské školy.

Které písemné dokumenty nám pomáhají při přípravě a práci s dětmi?

  • Třídní kniha
  • Vnitřní směrnice pro nakládání s osobními údaji
  • Zápisy z pedagogických rad a z provozních porad
  • Pedagogické přípravy
  • Kritéria pro hodnocení vývoje dítěte
  • Záznamy o vývoji dětí – pedagogická diagnostika u všech dětí, nejen u předškoláků
  • Kniha úrazů
  • Evidenční list / Matriční list
  • Denní docházka
  • Potvrzení dětského lékaře o očkování/imunitě/kontraindikaci k očkování dítěte (LMŠ / dětské skupiny)
  • Portfolia dětí

Lesní školky vytvářejí příležitosti k přijímání zpětné vazby od rodičů. Pozitivní i negativní zpětné vazby od rodičů vyhodnocují, přijímají opatření a následně vyhodnocují, zda opatření funguje, ev. přijmou další opatření. Mají písemně zpracovaná pravidla pro vyřizování negativní zpětné vazby. Podle těchto pravidel postupují.

Je rodičům jasné, jakým způsobem dávat školce zpětnou vazbu? Je jasné, na koho se se zpětnou vazbou obracet? Má školka pravidla pro vyřizování negativní zpětné vazby ke kvalitě své práce?

  • Organizační řád (personální struktura a odpovědnosti)
  • Smlouva o péči / Smlouva o výchově a vzdělávání 
  • Provozní / Školní řád
  • Zpětná vazba (směrnice pro vyřizování stížností a podnětů, dotazník pro rodiče)

Lesní školka spolupracuje s rodinami zapsaných dětí, s místní komunitou a s komunitou lesních mateřských škol. Zástupce LMŠ/LK se alespoň jednou ročně účastní Členských schůzí ALMŠ (sletu), pokud je školka jejím členem. LMŠ/LK a všichni jejich zaměstnanci jsou si vědomi, že svým jednáním a vystupováním reprezentují Asociaci lesních MŠ a spoluvytvářejí obraz lesních školek na veřejnosti. Vyvarují se chování, které by mohlo ohrozit dobrou pověst lesních školek (pomluva, podvod, zpronevěra atd.) a které je v rozporu s občanským a trestním zákoníkem.

Jak spolupracujete s rodiči a sourozenci zapsaných dětí? Jak probíhá vaše spolupráce se subjekty v místě vašeho působení? Jakou formou spolupracujete s ALMŠ?

  • Členská schůze ALMŠ (slety) – pouze pro členy ALMŠ
  • Praxe / Exkurze v jiné LMŠ/LK (doporučeno alespoň jednou za 3 roky)
  • Doložení spolupráce s rodiči a s místní komunitou (brigády, výlety, slavnosti, přednášky otevřené veřejnosti, jarmarky a benefice, komunikace s komunitou, s obcí, s dalšími institucemi)

Školka informuje o své činnosti tak, aby byl její obraz transparentní ve vztahu k rodičům zapsaných dětí, ve vztahu k zájemcům o docházku a k veřejnosti. Snaží se poskytovat dostatek informací a pečuje o dobré jméno lesních školek.

Jakými způsoby lesní školka informuje rodiče zapsaných dětí? Jak o sobě dává vědět zájemcům o docházku a další veřejnosti? Kdo obraz organizace na veřejnosti vytváří? Je v organizaci někdo zodpovědný konkrétně za tuto oblast?

  • Webové stránky
  • Zápisy z rodičovského setkání / třídních schůzek
  • Výroční zpráva a účetní závěrka
  • Nástěnka
  • E-maily
  • Dny otevřených dveří
  • Propagační materiály
  • Příspěvky do místního a regionálního tisku
  • Účast zástupců školky na akcích místní komunity
  • Jarmarky, benefice a další akce otevřené veřejnosti
  • Prostřednictvím informačních systémů školek (aplikací)

Koncepce EVVO a udržitelného rozvoje se propisuje do všech oblastí standardů. Školka doloží dokumenty, v nichž popisuje vztah činnosti organizace k EVVO, vzdělávání v přírodě nebo vzdělávání k udržitelnému rozvoji. Jde například o tyto dokumenty nebo činnost organizace:

  • Stanovy nebo jiný ustavující dokument
  • ŠVP / Vzdělávací koncepce
  • Pořádání akcí, slavností aj. pro komunitu s důrazem na lokálnost a koncepci EVVO
  • Veřejně prezentovaná filozofie organizace s důrazem na EVVO, vzdělávání v přírodě nebo vzdělávání k udržitelnému rozvoji

Lesní školka má písemně stanovenou personální strukturu. Je schopna popsat kvalifikační a osobnostní předpoklady zaměstnanců. Vzdělání průvodců lesní mateřské školy splňuje podmínky zákona o pedagogických pracovnících č. 563/2004 Sb. a vyhlášky o předškolním vzdělávání 14/2005 Sb. Za vzdělávání v lesním klubu je odpovědný garant, který je pravidelně a kontinuálně přítomný ve výchovně-vzdělávacím procesu. Garantem je osoba, která může doložit vzdělání v oblasti vývoje dítěte předškolního věku, zejména vývojové psychologie (např. učitel pro 1. nebo 2. stupeň ZŠ v oblasti pedagogických věd, speciální pedagog, pedagog, psycholog, sociální pedagog, vychovatel, pedagog volného času atd.), pedagogické minimum (např. kurzy ALMŠ obsahující vzdělání v oblasti vývoje dítěte předškolního věku a další kurzy tohoto typu, kurz chůvy). Se skupinou maximálně 16 dětí pracují vždy dvě osoby odpovědné za výchovně-vzdělávací proces (na každých dalších šest dětí připadá jeden další pedagog/asistent/chůva).

Je jasné, kdo má v týmu jaká oprávnění a povinnosti? Je při přijímání zaměstnanců jasné, koho hledáte? Má alespoň jeden člen pedagogického týmu potřebné vzdělání? Pracují se skupinou dětí vždy minimálně dvě osoby odpovědné za výchovně-vzdělávací proces?

  • Organizační řád (personální struktura a odpovědnosti)
  • Osvědčení ze vzdělávacího kurzu, kde je obsažená vývojové psychologie předškolního dítěte (např. při ALMŠ, Škola lesem, NPI, Chůva a pod.) nebo studium, praxe, samostudium vývojové psychologie předškolního dítěte uvedené v sebevzdělávacím plánu DVPP
  • Adresář odborných pracovišť (ŠPZ a další odborná pracoviště)
  • Náplň práce (pro jednotlivé pracovní pozice)
  • Výkaz práce zaměstnanců
  • BOZP a PO školení zaměstnanců
  • Doklad o tom, že se zaměstnanec seznámil s postupem při nouzových a havarijních situacích a řády a směrnicemi organizace
  • Zákonné pojištění odpovědnosti zaměstnavatele (doporučujeme i pojištění zaměstnance, organizace, úrazové pojištění)
  • Kurz první pomoci (školení je opakováno jednou za 2 roky)
  • Pracovní smlouva / DPP / DPČ / se zaměstnanci / smlouva o dílo s fakturujícími
  • Výpis z rejstříku trestů zaměstnanců
  • Rozvrh přímé a nepřímé práce
  • Vstupní lékařská prohlídka, doporučuje se i výstupní prohlídka

Lesní školka pravidelně vyhodnocuje práci pracovníků podle předem domluvených kritérií, oceňuje ji a podporuje zaměstnance v dalším profesním růstu. Minimálně jeden průvodce alespoň jednou ročně navštíví jinou organizaci poskytující předškolní vzdělávání.

Probíhá v organizaci pravidelné sebehodnocení a vyhodnocení práce pracovníků? Podle jakých kritérií? Je rozpočet nastaven tak, aby byla odměna pracovníků dostatečná? Poskytuje organizace svým pracovníkům nějaké benefity? Jak své zaměstnance oceňuje morálně? Je mezi zaměstnanci podporována výměna informací a zkušeností z dalšího vzdělávání a exkurzí? Je zaměstnancům umožněno další vzdělávání? Jak organizace předchází syndromu vyhoření? Má prostředky pro supervizi (případovou, týmovou, individuální, manažerskou)? Jaký je možný přínos z návštěvy jiné lesní školky?

  • Kritéria pro sebevyhodnocování a vyhodnocování pedagogů/průvodců
  • Záznam o autoevaluační činnosti školy, např.:
    - sebehodnocení průvodců (např. autoevaluační zpráva, tripartity apod.)
    - hodnocení naplňování ŠVP
    - hodnocení
    - pedagogická diagnostika
    - hodnocení týmu
    - hodnocení organizace jako celku
    - a další (viz autoevaluační systém školy)
  • Zápisy z provozních porad a z pedagogických rad týmu
  • Plán dalšího vzdělávání pedagogů/průvodců (sebevzdělávací plán DVPP)
  • Rozpočet (školka má rozpočet, cashflow a plán na nejbližší období, jak udržitelného hospodaření dosáhnout, tvoří rezervy)
  • Zpráva z výměnné exkurze do jiné organizace nabízející předškolní vzdělávání
  • Supervize, mentoring, psychohygiena
  • Pracovní benefity
  • Udržitelná pracovní doba (proplácení také nepřímé práce nebo vize, jak toho dosáhnout)

Průvodce lesní školky je nositelem udržitelného rozvoje a je dobrým vzorem k nápodobě (např. nevyhodí odpadky do přírody, naopak je sbírá, pečuje o prostor školky.) Lesní školky se věnují péči o své průvodce, aby náplň a organizace jejich práce a péče o prostor nevedla k vyhoření a k fluktuaci. Lesní školka usiluje o zajištění kontinuity péče o děti. Organizace umožňuje a podporuje další vzdělávání průvodců v oblasti EVVO.

  • Etický kodex průvodců/pedagogů – vlastní
  • Plán dalšího vzdělávání (sebevzdělávací plán) v oblasti EVVO
  • Osvědčení o studiu v oblasti EVVO
  • Evaluační dokumenty
    - sebehodnocení průvodců (např. autoevaluační zpráva, tripartity apod.)
    - hodnocení naplňování ŠVP v oblasti EVVO
    - hodnocení pedagogická diagnostika
    - hodnocení týmu
    - hodnocení organizace jako celku
    - a další (viz autoevaluační systém školy)
  • Rozvržení přímé a nepřímé práce
S21. Prostředí

Výchovně-vzdělávací proces lesní školky je realizován primárně ve volné přírodě. LK/LMŠ má dohodu s majitelem pozemku. Zázemí je umístěno ve volné přírodě nebo je z něj volná příroda dosažitelná do 20 minut dětské pěší chůze. Pokud má lesní školka provoz delší než 3 hodiny, má k dispozici vyhřívané zázemí, kde se děti mohou převléknout a usušit, a místo pro jejich odpočinek. V zázemí je k dispozici toaleta a pitná voda z ověřeného zdroje. Zázemí LMŠ plně vyhovuje vyhlášce č. 160/2024 (Vyhláška o hygienických požadavcích na prostory a provoz zařízení a provozoven pro výchovu a vzdělávání dětí a mladistvých a dětských skupin), § 11. Zázemí LK se také dobrovolně řídí touto vyhláškou.

Máte dohodu o užívání pozemku? Jak daleko je volná příroda? Je školka schopna zajistit výchovu a vzdělávání dětí po celý školní rok? Drží se školka platné legislativy?

S21.1 Vhodné zázemí

Zázemí lesní školky je navrženo tak, aby bylo estetické a vhodné jak pro děti předškolního věku, tak pro pedagogickou práci. Dominují v něm přírodní materiály, které vytvářejí příjemné a přirozené prostředí. Používají se zde jednoduché hračky, které podněcují fantazii a představivost dětí. Kromě toho jsou k dispozici hračky podporující rolovou a napodobivou hru, stejně jako nářadí pro různé činnosti. Prostor je vždy uklizen a každá věc má své místo, což přispívá k organizovanému a bezpečnému prostředí. Pokud je zázemí používáno ke stolování, je věnována pozornost kultuře stolování. Zajišťuje se dostatek prostoru a času na jídlo, přičemž společné jídlo má jasně definovaný začátek a konec.

  • Dohoda o užívání pozemku nebo nájemní smlouva
  • Provozní řád / Školní řád
  • Dosažitelnost volné přírody dětmi do 20 minut
  • Vhodné zázemí
  • Přímé pozorování a dotazování: vidíme klid a přehlednost, čistotu a upravený prostor

LMŠ/LK má finanční řízení. Rozpočet je vypracován na minimálně jeden školní rok dopředu. Rozpočet je z dlouhodobého hlediska vyrovnaný.

Kdo je odpovědný za finanční management projektu? Má organizace vyrovnaný rozpočet, aby byla schopna zajistit dlouhodobý stabilní provoz? Jaké jsou finanční zdroje? Je v případě investičních výdajů jasná jejich návratnost?

  • Organizační řád (personální struktura a odpovědnosti)
  • Rozpočet (školka má rozpočet, cashflow a plán na nejbližší období, jak udržitelného hospodaření dosáhnout, tvoří rezervy)
  • Finanční řízení (školka spolupracuje nebo konzultuje s ekonomkou, mzdovou účetní, sleduje pracovněprávní problematiku a jedná v souladu se zákoníkem práce)
  • Výroční zpráva a účetní závěrka
  • Smlouva o výchově a vzdělávání / Smlouva o péči 
  • Pracovní smlouva / DPP / DPČ se zaměstnanci // smlouva o dílo s fakturujícími
  • Fundraisingový plán

Organizace vědomě pracuje s riziky a jejich vzdělávacím přínosem. Má písemně popsány nouzové a havarijní situace, ke kterým může dojít, a postup při jejich řešení. Všichni pracovníci jsou s tímto dokumentem seznámeni. LMŠ/LK vede evidenci úrazů. Má sjednáno úrazové a škodové pojištění. Pracovníci absolvovali kurz první pomoci. Tento kurz obnovují nejméně jednou za dva roky. Mají vždy k dispozici lékárničku a nabitý mobilní telefon se všemi potřebnými kontakty.

S jakými riziky se můžete setkat v místě zázemí vaší LMŠ/LK a v jejím okolí? Víte, jak byste postupovali, kdyby došlo ke krizové situaci? Máte vyjasněné role v případě nenadálé krizové situace (kdo poskytuje první pomoc, kdo se stará o děti, kam jít atd.)? Umějí pracovníci poskytnout první pomoc? Kdo kontroluje doplňování lékárničky? Máte lékárničku vždy při ruce? Kdo má na starosti, aby byl telefon vždy nabitý a byly v něm kontakty na všechny rodiče a důležité subjekty? Máte kontakt na správce lesa? Víte, co je přínosem Knihy úrazů? Má organizace sjednáno úrazové a škodové pojištění? Kde by lesní školka našla ochranné zázemí např. v případě povodně nebo déletrvajících mrazů? Umíte popsat svoji pozici v terénu vzhledem k dojezdu záchranné služby? Informovali jste o umístění svého zázemí místní hasiče / záchrannou službu / policii, abyste v případě potřeby co nejvíce zkrátili čas dojezdu IZS?

  • Dokument vyhodnocení rizik a přínosů
  • Dokument o postupu při nouzových a havarijních situacích – krizový plán
  • Doklad o tom, že se zaměstnanec seznámil s postupem při nouzových a havarijních situacích a s řády a směrnicemi organizace
  • BOZP a PO školení zaměstnanců
  • Smlouva o úrazovém a škodovém pojištění
  • Kurz první pomoci (školení je opakováno jednou za 2 roky)
  • Organizační řád (personální struktura a odpovědnosti)
  • Dokument o revizi lékárničky
  • Domluvené ochranné zázemí
  • Revize přístrojů a elektroinstalace včetně baterií a solárních panelů (pokud je školka má)
  • Revize hasicích přístrojů
  • Revize spalinových cest a kamen (pokud je školka má)
  • HACCP nebo sanitační řád (HACCP pro organizace s výdejnou, sanitační řád pro organizace bez výdejny)
  • Kniha úrazů
  • Denní docházka
  • Seznam rodičů a kontaktů na ně
  • Vybavení batohu (Školka má zavazadlo do terénu se zrevidovanou služební lékárničkou, pitnou vodou, náhradním oblečením, základními toaletními potřebami a jiným potřebným vybavením. Všichni průvodci znají obsah tohoto zavazadla.)

Školka pravidelně nejméně jednou ročně vyhodnocuje, zda je její práce na úrovni jednotlivců i organizace jako celku v souladu s definovaným posláním, cíli a zásadami udržitelného provozu (mimo pedagogické cíle). Využívá k tomu interní a externí zpětné vazby. Závěry z porad mají písemnou formu.

Jakou formu vyhodnocování používáte na úrovni pracovníků? Jakou na úrovni organizace jako celku? Co je přínosem vyhodnocování naplňování ŠVP? Jak často vyhodnocujete? Je to dostatečně často? Kdo může vaší školce dát zpětnou vazbu? Co je přínosem písemných závěrů z porad?

S24.1 Interní zpětná vazba
  • Kritéria pro sebevyhodnocování a vyhodnocování 
  • Vyhodnocování naplňování ŠVP / Vzdělávací koncepce
  • Zápisy z provozních porad a z pedagogických rad týmu
  • Sebevyhodnocování a vyhodnocování pracovníků 
  • Strategické plánování
  • Týmové vyhodnocování organizace jako celku (např. hodnoticí zpráva školky, účetní zpráva a závěrka, výroční zpráva, SWOT analýza)
S24.2 Externí zpětná vazba
  • Zprávy z kontrol, např. ČŠI, KHS, IP a další (LMŠ)
  • Audity (jen u některých typů právních subjektů)
  • Dotazníky pro rodiče (anonymní i jmenovité)
  • Zpětná vazba od spřátelené školky
  • Připomínky externistů a návštěvníků
  • Ohlasy veřejnosti
  • Studie, výzkumy a posudky odborníků
S24.3 Sebehodnotící zpráva Standardů kvality lesních mateřských škol a klubů
  • Sebehodnotící zpráva

Pro ekologický provoz lesní školky je zásadní hospodaření s vodou. Školka se zaměřuje na úsporu vody a prevenci jejího znečištění. Využívá dešťovou vodu tam, kde je to možné, a používá ekologické čisticí prostředky (ekodrogerie), které šetří vodní zdroje a minimalizují nepříznivý dopad na životní prostředí.
Snaží se minimalizovat množství vytvářeného odpadu, předcházet jeho vzniku a efektivně recyklovat. Využívá vzniklý odpad k dalším účelům a správně nakládá s kompostovacími toaletami, aby minimalizovala negativní dopady na životní prostředí. Je přínosné, pokud má lesní školka možnost mít udržovanou přírodní zahradu, která přináší do vzdělávání aspekt péče a kultury. Důležitým faktorem je blízkost lesa nebo jiné polodivoké přírody a pravidelné střídání míst v lese, aby se zajistila jejich revitalizace a udržení přírodní rovnováhy.
Vnitřní interiér je vybaven nábytkem a materiály, které jsou šetrné k životnímu prostředí. Školka pravidelně pečuje o vnitřní a vnější prostředí a provádí revize a kontroly vybavení, aby zajistila jeho bezpečnost a funkčnost. Pokud má školka hračky a nářadí pro děti, pořizuje je uvážlivě a s ohledem na udržitelný rozvoj. Školka se snaží minimalizovat spotřebu a nenakupuje zbytečné věci.
Doprava se zaměřuje na udržitelný přístup. Školka podporuje dostupnost městské hromadné dopravy (MHD), využívá spolujízdy a organizuje ekologickou dopravu pro průvodce.
Energie se šetří prostřednictvím různých úsporných opatření. Školka se snaží minimalizovat spotřebu energie a využívá obnovitelné zdroje, pokud je to možné. Stravování je organizováno s důrazem na udržitelnost. Výdejna LMŠ dodržuje spotřební koš pro mateřské školy (s přihlédnutím k nejnovějším vědeckým poznatkům o výživě malého dítěte, např. co se týče spotřeby cukru, masa, mléčných výrobků). Preferuje lokální řešení a zdroje. Pečuje o správné nakládání s gastroodpadem, aby podporovala ekologické postupy v oblasti stravování.

  • Provozní řád / Školní řád
  • HACCP nebo sanitační řád (HACCP pro organizace s výdejnou, sanitační řád pro organizace bez výdejny)
  • ŠVP / Vzdělávací koncepce
  • Pedagogické přípravy
  • Zápisy z pedagogických rad a z provozních porad
  • Kritéria pro sebevyhodnocování a vyhodnocování pedagogů/průvodců
  • Revize ŠVP / Vzdělávací koncepce
  • Jídelníček (pokud školka poskytuje stravování)
  • Strategický plán

Standardů kvality je v souhrnu dvacet pět. Každý standard je představen definicí, doprovázen pomocnými otázkami k lepšímu porozumění a výčtem dokumentů, které slouží k ověření jeho naplňování.
Tučně jsou vyznačeny dokumenty, které jsou pro splnění standardu povinné. Podtržené jsou dokumenty, které je povinné odevzdat v elektronické podobě ještě před zahájením certifikace. Ostatní položky jsou nepovinným kritériem, jehož uvedení má pouze podpůrnou funkci.  

  • TUČNĚ: dokumenty požadované k certifikaci 
  • TUČNĚ A PODTRŽENĚ: dokumenty požadované v elektronické podobě před začátkem certifikace
  • NORMÁLNÍ TEXT: dokumenty doporučené

Skupina pro kvalitu ALMŠ

Skupina pro kvalitu je expertním a poradním orgánem Asociace lesních MŠ. Skupina vytváří Standardy kvality a realizuje proces certifikace LMŠ/LK. Členem/kou Skupiny pro kvalitu se může stát pouze zástupce/kyně certifikovaného člena ALMŠ, který/á má dostatek praktických zkušeností se vzděláváním dětí v lesní školce a provozem LMŠ/LK.

Na členky Skupiny pro kvalitu se můžete obrátit také s žádostí o odbornou konzultaci nebo hodnotící návštěvu. Členky Skupiny pro kvalitu dále provádí nové členy světem ALMŠ v rámci uváděcí podpory v prvním roce členství.

Johana Passerin
Členka Rady ALMŠ a koordinátorka Skupiny pro kvalitu

E-MAIL: johana.passerin@lesnims.cz

Praha a jih Středočeského kraje

Blanka Dymáčková
Koordinátorka Skupiny pro kvalitu

E-MAIL: blanka@kulisek.online

Praha, sever a východ Středočeského kraje, Pardubický kraj a Ústecký kraj

Martina Březinová
Členka Skupiny pro kvalitu

E-MAIL: brezinova@lesmir.cz

Liberecký, Olomoucký a Moravskoslezský kraj - okolí Frýdku-Místku

Alena Laláková
Členka Rady ALMŠ a Skupiny pro kvalitu

E-MAIL: reditelka@jedenstrom.cz

Praha, západ Středočeského kraje a Královéhradecký kraj

Tereza Vavrečková
Členka Skupiny pro kvalitu

E-MAIL: tvavreckova@gmail.com

Praha, Praha - východ, okolí Jeseníku, Šumperku a Bruntálu

Kaya Tippeltová
Social media manager

E-MAIL: kaya.tippeltova@lesnims.cz

Ústecký kraj

Veronika Formánková
Členka Skupiny pro kvalitu

E-MAIL: verform@seznam.cz

Plzeňský a Karlovarský kraj

Lucie Ištvánková
Členka Skupiny pro kvalitu

E-MAIL: lucie.istvankova@lesnims.cz

Zlínský kraj

Klára Krchňavá
Členka Rady ALMŠ a Skupiny pro kvalitu

E-MAIL: klara.krchnava@lesnims.cz

Jihomoravský kraj - východ a Jihočeský kraj

Šárka Nekudová
Členka Rady ALMŠ a Skupiny pro kvalitu

E-MAIL: sarka.nekudova@frankbold.org

Jihomoravský kraj - západ, Vysočina a Zlínský kraj