Poradíme vám se založením obecní lesní školky

Lesní školky nejčastěji zřizují spolky, stále častěji je ale zakládají také samosprávy.

 

Založení obecní lesní školky vám může pomoci řešit problém s nedostatečnou kapacitou pro děti v MŠ. Zřízení lesní MŠ není nákladné a poptávka po místech v lesních školkách je vysoká. 

 

Asociace lesních mš vám pomůže založit lesní mateřskou školu nebo lesní třídu při mš profesionálně. 

 

Domluvit konzultaci

Přehled nejčastěji kladených otázek

Lesní MŠ zřizované veřejnými zřizovateli, nejčastěji obcemi, čerpají PHmax dle stejného principu jako jiné MŠ. Platy nepedagogických pracovníků pak, stejně jako u ostatních MŠ zajišťují normativy určené kraji. Z naší zkušenosti můžeme konstatovat, že školky s alespoň 4 třídami zpravidla dostávají dostatečný normativ na úvazek nepedagogického pracovníka resp. pracovníků, kteří zajišťují pozici chůvy.

Lesní školky jsou alternativou k tradičnímu předškolnímu vzdělávání. Kladou důraz na pobyt dětí v přírodě a vzdělávání mimo učebny, přímo v prostředí přírody, nejčastěji lesa. Odpočinek dětí probíhá v zázemí, které má nejrůznější podoby (jurta, chatka, maringotka apod.). Zde mají také uložené náhradní oblečení a pomůcky na ven. Děti z lesních školek však netráví celý rok jen v lese. Nedílnou součástí programu jsou i návštěvy kulturních akcí a veřejných institucí. V českém prostředí mají formu lesních MŠ nebo lesních klubů, výjimečně dětských skupin.

Ve školce je většinou 16 dětí ve skupině za doprovodu 2 dospělých osob (často nazývaných „průvodci”). V LMŠ je navíc určena konkrétní kvalifikace, kterou  musí oba splňovat. Děti v lesní školce tráví většinu dne venku, do zázemí si chodí zpravidla jen odpočinout v době po obědě, případně v zázemí obědvají, pokud venkovní podmínky nedovolují jíst venku. Vybavení dětí následuje rčení: "Není špatné počasí, pouze špatné oblečení.". Nosí několik vrstev z materiálů vhodných pro dané roční období a v zázemí mají uloženo náhradní oblečení. Pokud jsou děti správně oblečené, zima jim není, což dokládají zkušenosti našich kolegů z Irska (tam prší skoro pořád), či ze Skandinávie (na severu člověk teprve pozná, co je zima a závěje). Jinými slovy, dětem je teplo, jsou v suchu a v postupně se také učí, jak toho docílit. Na čerstvém vzduchu při proměnlivé okolní teplotě se také děti účinně otužují a posilují imunitní systém.

Součástí zázemí bývá zahrada, často také s "blátivou kuchyní", která obvykle nahrazuje tradiční pískoviště. Plastové bábovičky jsou nahrazeny nejrůznějšími rendlíky, hrnci a naběračkami. Důležitým materiálem pro hru je bláto, které díky dětské fantazii dokáže získat nekonečně forem.

V zázemí školky najdete knihy, hry a materiály pro tvoření převážně z přírodních materiálů. Na záplavy hraček či digitální technologie můžete zapomenout. Hlavní materiál pro hru a rozvoj tvořivosti nabízí pestré prostředí lesa.

České lesní školky se nejvíce inspirovaly v Německu, kde lesní školky existují více než 20 let. Ve Skandinávii, která má jeden z nejlepších systémů vzdělávání na světě, je vzdělávání v úzkém kontaktu s přírodou běžnou praxí celé poslední století. V České republice byla první lesní školka založena v roce 2008. V roce 2011 založily první tři lesní školky spolu s Terezou Valkounovou Asociaci lesních mateřských škol s cílem prosadit lesní mateřskou školu jako plnohodnotnou, státem uznávanou formu předškolního vzdělávání. Toho se podařilo dosáhnout v roce 2016, od té doby fungují lesní školky v ČR jako lesní mateřské školy, nebo lesní kluby. V roce 2023 jich je již přes 200, většina z nich je členem Asociace lesních MŠ (mapa lesních klubů a mateřských škol).

Třída v lesní MŠ má kapacitu 15 - 16 dětí na 2 dospělé, na každých dalších „započatých“ 8 dětí je třeba 1 další dospělý, ačkoliv je přípustná i varianta, že se třída MŠ naplňuje až do počtu 22 dětí (na 2 dospělé), tuto variantu z hlediska bezpečnosti nedoporučuje ani MŠMT ani ALMŠ.

Počet dětí v třídě lesní MŠ je definován ve Vyhlášce 14/2005 v § 2 odst. 4. Počet 8 dětí na 1 dospělého je upraven ve stejné vyhlášce v § 5 odst. 4: ”Při zvýšení počtu dětí podle odstavce 3 nebo při specifických činnostech, například sportovních činnostech, nebo při pobytu dětí v prostředí náročném na bezpečnost určí ředitel mateřské školy k zajištění bezpečnosti dětí dalšího pedagogického pracovníka, ve výjimečných případech jinou zletilou osobu, která je způsobilá k právním úkonům a která je v pracovněprávním vztahu k právnické osobě, která vykonává činnost mateřské školy”. Les je považován za prostředí náročné na zajištění bezpečnosti VŽDY, proto není možné, aby byl venku s dětmi jen 1 dospělý i kdyby dětí bylo jen 5. 

Bližší informace naleznete v kapitole 3 Infobalíčku.

Ano, lesní MŠ musí být v provozu od pondělí do pátku, po dobu 6,5 - 9 hodin při celodenním provozu, polodenní provoz není časově specifikován. Provoz MŠ určuje vyhláška č. 14/2005 Sb. v § 1c.

Zázemím lesní MŠ je prostor definovaný školským zákonem (viz níže) a stavebním zákonem jako “zázemí lesní mateřské školy a výdejny lesní mateřské školy o celkové zastavěné ploše všech staveb do 55 m2, s výjimkou hygienického zařízení, bez podsklepení, s nejvýše jedním nadzemním podlažím. ” Typicky je tvořený maringotkou, jurtou, hliněným domkem, teepee či chatou. Nejčastěji se jedná o kombinaci výše zmíněného. Zázemí LMŠ využívá k uskladnění vzdělávacích pomůcek, náhradního oblečení dětí a dalšího vybavení. Dále je zázemí využíváno pro pro odpočinek dětí zejména po obědě, v zimě pro ohřátí, v létě pro ukrytí před sluncem. Samozřejmostí je vyhrazení části zázemí pro zajištění správné hygienické praxe.  Bližší informace naleznete v Infobalíčku, kapitole 6

Definici lesní MŠ naleznete v odstavci 9 v §34 školského zákona č. 561/2004 Sb., který říká, že: “Za lesní mateřskou školu se považuje mateřská škola, ve které vzdělávání probíhá především ve venkovních prostorách mimo zázemí lesní mateřské školy, které slouží pouze k příležitostnému pobytu. Pokud je zázemí lesní mateřské školy nebo výdejna lesní mateřské školy stavbou, musí splňovat podmínky drobné stavby zázemí lesní mateřské školy nebo výdejny lesní mateřské školy podle stavebního zákona.”

A následně ve stavebním zákoně č. 283/2021 Sb., Příloze č.1 bodě 27, který říká, že za drobnou stavbu se má považovat “zázemí lesní mateřské školy a výdejny lesní mateřské školy o celkové zastavěné ploše všech staveb do 55 m2, s výjimkou hygienického zařízení, bez podsklepení, s nejvýše jedním nadzemním podlažím.”

Bližší informace naleznete v Infobalíčku, kapitole 6.

Ano. Příprava dětí na školu musí být obsažena ve ŠVP, je jedním z jeho zásadních cílů. Bližší info naleznete v kapitole 4 Infobalíčku

Lesní mateřská škola (LMŠ)

Lesní MŠ je zapsána v Rejstříku škol a školských zařízení, dostává finanční příspěvky od státu a děti v ní mohou plnit povinný rok předškolní docházky. Je pod kontrolou České školní inspekce a Krajské hygienické stanice. LMŠ definuje školský zákon (561/2004 Sb. v aktuálním znění): „Za lesní mateřskou školu se považuje mateřská škola, ve které vzdělávání probíhá především ve venkovních prostorách mimo zázemí lesní mateřské školy, které slouží pouze k příležitostnému pobytu. Pokud je zázemí lesní mateřské školy nebo výdejna lesní mateřské školy stavbou, musí splňovat podmínky drobné stavby zázemí lesní mateřské školy nebo výdejny lesní mateřské školy podle stavebního zákona.” Provozní podmínky a vybavení lesních MŠ blíže popisuje §9 vyhlášky 410/2005 Sb. Zakladateli LMŠ jsou většinou neziskové organizace (spolky), stále častěji se mezi zakladatele řadí i obce. V obecních LMŠ bývá školkovné v obdobné výši jako v obecní “kamenné” MŠ. Ostatní lesní MŠ musí svůj provoz dofinancovat převážně ze školkovného od rodičů. 

 

Lesní klub (LK) 

Lesní klub není zapsán v Rejstříku škol a školských zařízení, nedostává žádné pravidelné příspěvky od státu a děti v něm nemohou plnit povinný rok předškolní docházky. Provoz klubu nepodléhá žádným povinným kontrolám. Obvykle se jedná o dlouhodobý komunitní neziskový projekt, který svůj provoz šije na míru možnostem, podmínkám a v neposlední řadě potřebám komunity a místa, kde se nachází. Každá taková organizace má etický závazek hájit čest vzdělávání v přírodě a je na rodiči, aby byl důsledným kontrolním orgánem v zájmu dětí.

Ne. Školský zákon č. 561/2004 Sb. tuto možnost vylučuje v § 179 odst. 3, a to i v případě, že lesní MŠ zřizuje a provozuje obec. Obec lesní MŠ zřídit může, ale jen jako alternativu ke kamenné MŠ.

(platí pro lesní MŠ, lesní kluby se neřídí školským zákonem) 

Školský zákon 561/2004 Sb. v § 34 odst. 2 ukládá, že zápis do MŠ musí proběhnout v době od 2. do 16. května. Oznámení o stanovení konkrétního termínu zápisu musí být zveřejněno na obvyklém veřejně přístupném místě ideálně s měsíčním předstihem. 

Soukromé mateřské školy mají na rozdíl od státních MŠ volnější ruku pro stanovování kritérií pro přijetí dítěte do MŠ. I obecní lesní MŠ však mají výhodu v tom, že nejsou spádové. Kritéria pro přijímání dětí do MŠ stanovuje ředitel školy, nikoliv zřizovatel. 

Kritéria pro přijímání dětí do MŠ musí splnit 2 principy: nesmí být diskriminační a musí odrážet situaci dítěte, nikoliv aktivity jeho rodičů. Oba uvedené principy jsou propojené a ne zcela jednoznačné. Níže naleznete seznam kritérií, která je možné bodově hodnotit. Uvedená kritéria nejsou považována za diskriminační a současně jsou zaměřeny na dítě, nikoliv rodiče, a to společně se stručným zdůvodněním směrem k výše uvedeným principům. Na závěr naleznete kritéria, která sice školy často používají, nejsou však přípustná. 

Přípustná kritéria:

Věk dítěte. Je možné bodově zvýhodnit děti, které jsou přijímány k plnění roku povinného předškolního vzdělávání. Současně je možné přijímat děti různého věku a to tak, aby dohromady tvořily věkově skupinu, pro kterou je navržen Váš ŠVP (např. x-y dětí ve věku 5 a 6 let, x-y dětí ve věku 3 a 4 roky, x-y dětí ve věku 2 roky). Je absolutně nezbytné mít pro Vaše rozhodnutí oporu v ŠVP, jinak je rozhodnutí přijímat děti různých věkových skupin neodůvodnitelné. Přijímání dětí na základě věku ve formě bodové bonifikace těch nejstarších je zdůvodnitelné i bez ŠVP, a to na základě zákona. 

Kritérium vzdálenosti školky od bydliště dítěte. U obecních lesních MŠ je logické, že jsou jako veřejná služba přednostně nabízeny dětem bydlícím v daném místě (přestože samy o sobě nesmí být spádové). U komunitních školek je dostupnost školky odůvodnitelná v případě, že má školka skutečně komunitní charakter (opět opora v ŠVP). 

Sociální potřebnost dítěte. Pokud má dítě doporučení (od jakéhokoliv orgánu), je možné jej bodově bonifikovat, stejně tak, pokud dítě pochází ze sociálně slabého nebo "potřebného" prostředí (do této kategorie spadá i pokud dítě vyrůstá s rodičem samoživitelem).

Délka docházky. Je možné přidělit více bodů dětem, které se přihlašují k celotýdenní docházce. 

Soulad se ŠVP je také možné bodově hodnotit, ale pozor, je třeba jej vztáhnout na dítě, nikoliv na rodiče. 

Naopak není možné přidělovat body za aktivity či status rodiče, například:

Jeden z rodičů má trvalé bydliště blízko, ale dítě jej má daleko (neplatí u rozvedených rodičů).

Je nepřípustné bodově bonifikovat předcházející docházku, např. do klubíku maminek s dětmi. Je však možné bonifikovat, že dítěti se ve školce líbí a reaguje tak, že lze předpokládat, že mu bude vyhovovat ŠVP. Stejné pravidlo platí, pokud je rodič zaměstnancem školky. Na základě § 34 odst. 8 však může zřizovatel určit MŠ pro děti zaměstnanců (a písemně tuto skutečnost oznámit řediteli MŠ).  

Zcela nepřípustné je přijímat děti např. na základě daru, který rodič poskytl/poskytne školce.

 

Standardní termín uzávěrky pro zápis do školského rejstříku je září roku předcházejícího školnímu roku, kdy chcete začít učit tzn. v září 2024 odevzdáváte první sadu podkladů pro spuštění provozu lesní MŠ v září 2025.  

Základní výčet dokumentace je blíže popsán v § 28 školského zákona č. 561/2004 Sb. Jedná se především o dokumentaci k zápisu do školského rejstříku, evidenci dětí tzv. školní matriku (co obsahuje školní matrika je uvedeno v témže paragrafu školského zákona), doklady o přijímání dětí, o průběhu vzdělávání a jeho ukončování, ŠVP, výroční zprávu, třídní knihu, školní nebo vnitřní řád, záznamy z pedagogických rad, knihu úrazů a záznamy o úrazech dětí, popřípadě lékařské posudky, protokoly a záznamy o provedených kontrolách a inspekční zprávy, personální a mzdovou dokumentaci, hospodářskou dokumentaci a účetní evidenci. Další informace najdete v Infobalíčku, kapitole 2.8

Lesní školky se často mohou setkat se situací, že KHS odmítá vydat stanovisko k navýšení kapacity lesní MŠ se zdůvodněním, že je oprávněna se vyjadřovat jen k zápisu lesní MŠ. Proto je nutné žádat o souhlas se zápisem kapacity (nikoliv navýšením kapacity). Jsou to slovíčka, ale česká byrokracie na nich trvá. Ve své žádosti o stanovisko můžete použít například větu: "Žádáme o vydání stanoviska KHS k zápisu lesní MŠ xy do rejstříku škol a školských zařízení MŠMT s kapacitou xy dětí."

Ano, digitalizace matrik bude povinná pro školní rok 2025/26. Do té doby probíhá pokusné ověřování, do kterého se můžete zapojit a tuto příležitost máme na rozdíl od ZŠ až do konce května. Toto pokusné vyplnění se nebude odesílat na žádné správní úřady. Digitalizace a její reportování do systému MŠMT je plánována v rozsahu aktuálního výkaznictví, plus matriky. Není pravda, že by se na ministerstvo reportovala i docházka jednotlivých dětí. Přesto si školky mohou denní docházku vést i elektronicky, jen ji nebudou nikam posílat. Podrobněji zpracované informace naleznete v přiloženém dokumentu ZDE

Použití solárních panelů v lesních školkách je možné, je však potřeba dodržet minimálně následující pravidla:

  • zjistit si dopředu, zda právě na můj projekt potřebuji stavební povolení, či nikoliv
  • koupit jen produkt od ověřeného výrobce
  • nakupovat na IČO
  • nechat instalovat odbornou firmou
  • při uvedení do provozu a následně pravidelně dle příslušného bodu vlastního BOZP provádět revize
  • v případě jakéhokoliv poškození výrobku okamžitě přestat výrobek používat a kontaktovat výrobce či odbornou firmu s požadavkem na opravu
  • vždy dodržovat Návod k použití
  • mít existenci a rizika plynoucí z použití panelů zapracovány v BOZP a PO.

Ano, každá lesní MŠ musí mít svého ředitele/ku, nicméně jeden ředitel/ka může vykonávat tuto funkci ve více mateřských školách. 

Bližší informace naleznete v Infobalíčku, kapitole 3

Děti od 5 let věku (tj. předškoláci) musí povinně chodit do mateřské školy tj. MŠ zapsané ve školském rejstříku, nebo být v takové mateřské škole zapsáni do režimu individuálního předškolního vzdělávání. Není podstatné, zda se jedná o mateřskou školu lesní či kamennou.

Děti, které navštěvují lesní klub, nemusí odcházet, stačí, když je rodiče nahlásí do režimu individuálního vzdělávání. Lesní kluby se mohou se školkami domluvit na hromadném přezkoušení. Podrobnosti a vzor oznámení o zahájení individuálního vzdělávání naleznete v kapitole 4 Infobalíčku a jejích přílohách.     

Mateřská škola, do které se dítě zaeviduje k individuálnímu vzdělávání, dostane na toto dítě jen 5% normativ, nebo dokonce žádný.

Evidence dítěte k individuálnímu vzdělávání tak proto může být u nespádových MŠ zpoplatněna, spádová MŠ vás přijmout musí.

Je to alternativa k pravidelné docházce předškolního dítěte do rejstříkové MŠ. Rodič v květnu písemně nahlásí před zápisem, že jeho dítě nebude MŠ navštěvovat. Ředitel MŠ rodiči doporučí (písemně, pokud bude informován dopisem a ústně, pokud přijde rodič s dítětem k zápisu), na co se má v přípravě na školu zaměřit.

V případě individuálního vzdělávání mateřská škola dítě průběžně nijak nesleduje ani nevede, pouze jedenkrát (v prosinci) ověří úroveň dosahování očekávaných výstupů. Zákonnému zástupci dítěte ze školského zákona vyplývá povinnost zajistit účast dítěte u ověření a právo být přítomen ověření. Po celou dobu může dítě chodit do lesního klubu, nebo být doma.

Ověření dosahování očekávaných výstupů může probíhat hromadně v lesním klubu, eventuálně může lesní klub rodičům poskytnout i servis u přihlašování do individuálního vzdělávání. Vše záleží jen na domluvě s rodičem a rejstříkovou MŠ.

Spádovost určují místní úřady vyhláškou. Někdy využívají možnosti určit jako spádovou oblast celý školský obvod, což je např. celá Praha 8, jindy spádovou oblast tvoří konkrétní ulice. Spádovost se řídí adresou trvalého pobytu dítěte. Nejaktuálnější informace by měl mít příslušný školský odbor.

Ne. Musí se hlásit do rejstříkové MŠ a je jedno, jestli je spádová, kamenná, nebo lesní.

Ne. Vyhláška o povinném předškolním vzdělávání č. 14/2005 Sb. určuje v §1c rozsah povinného předškolního vzdělávání v mateřské škole na 4 hodiny/pracovní den. A toto vzdělávání mohou poskytovat jen rejstříkové MŠ. Současně není možné kombinovat individuální vzdělávání a docházku do rejstříkové MŠ.

Ne. Školský zákon stanovuje,  že se povinné předškolní vzdělávání plní právě v jedné mateřské škole. Výjimku mají děti ve střídavé péči dvou zákonných zástupců. Podrobněji viz Soubor pedagogicko-organizačních informací MŠMT z 30. 8. 2022, konkrétně kapitola 4.5.

Většina lesních MŠ má soukromého zřizovatele (často spolek či ústav). Proto se řídí zákonem č. 306/1999 Sb. o dotacích soukromým školám a normativem pro soukromé školy. Na rok 2022 je normativ neinvestičních výdajů 76 024 Kč/dítě/rok; normativ pro výdejnu lesní MŠ je 3 601 Kč/dítě/rok.  Pozor, přinejmenším v prvním roce dostane MŠ jen 60% dotace. Protože je zvýšení % vázáno na návštěvu ČŠI a na její návštěvu jsou pořadníky, doporučujeme kontaktovat ČŠI včas, aby Vás zařadila do svého plánu kontrol. Pro státní/obecní zřizovatele určuje výši státní podpory MŠMT (pedagogičtí pracovníci) a kraj (nepedagogičtí pracovníci).

Ano. Z hlediska normativu, nebo vykazování obsazenosti se však obsazené místo započítává jen jednou, přičemž jedno dítě může chodit dopoledne a druhé odpoledne. Do normativu se tedy takové 2 děti započítávají jako jedno dítě. Stejně tak, pokud jedno dítě chodí pondělí, úterý, středa a druhé dítě čtvrtek, pátek, zapisuje se do normativu i výkaznictví obsazenosti jako 1 dítě, i když reálně má každé dítě svůj evidenční list. Počet 15 - 16 dětí tedy bereme jako 15 dětí zapsaných na dané dopoledne a odpoledne při provozu pondělí - pátek. Stává se však, že si konkrétní kraje zvolí jiný způsob zápisu. Proto při prvním vyplňování kontaktujte svůj školský odbor.

Dítě v režimu individuálního vzdělávání se nezapočítává do kapacity třídy. Přijímání nad kapacitu je však v pořádku a není MŠMT rozporováno. Státní MŠ na takové dítě nedostane dotaci, protože nedostávají peníze “na hlavu”. U soukromých MŠ stanovuje MŠMT výši příspěvku na 5% normativu. U dětí nad povolenou kapacitu školy, zapsanou v rejstříku, dostane škola 0%. Je v souladu s legislativou, požadovat u soukromých MŠ od rodičů za tuto službu poplatek. 

Možnost uzavřít lesní klub v době mimo státní svátky určuje výhradně smlouva mezi klubem a zákonnými zástupci dítěte, plus její přílohy. 

U lesních MŠ se provoz přerušuje jen v době velkých letních prázdnin, v době ostatních prázdnin (např. podzimní, vánoční, jarní, není provoz automaticky přerušen). V době státních svátků jsou lesní MŠ ze zákona zavřené. 

Existuje více způsobů, jak mít ve školce přes malé prázdniny zavřeno. Důležitý je provozní (či školní) řád a § 3 odst. 2 vyhlášky 14/2005 Sb. o uzavření školy z technických a organizačních důvodů. Pokud máte ve školním (provozním) řádu specifikováno, že minimální počet dětí nutných pro provoz školky je xy, a pokud počet dětí klesne pod xy, můžete školku uzavřít. Má to 2 podmínky. 

Již zmíněné uvedení min. počtu dětí v některém z provozních dokumentů školy, který se rodiče podpisem zavázali dodržovat, tj. školní/provozní řád, který tvoří přílohou smlouvy nebo jejich dodatek. Druhou podmínkou je písemné zaznamenání poptávky po docházce v daném termínu. Pokud limit ve školním/provozním řádu nemáte, pak musíte zjistit nulový zájem. 

Něco jiného je, pokud tým školky onemocní, dojde k technické závadě např. vyplavení zázemí nebo potřebujete uspořádat např. školení, na kterém mají všichni zaměstnanci. Pak se jedná o organizační důvody automaticky a není třeba zjišťovat zájem rodičů o docházku, ani peníze za přerušení provozu vracet. 

Ve všech případech je nezbytné rodiče informovat o termínu uzavření.

Ve vyhlášce č. 410/2005 Sb. o hygienických požadavcích na prostory a provoz zařízení a provozoven pro výchovu a vzdělávání dětí a mladistvých §9, který vymezuje pravidla následovně: 

(1) “V lesní mateřské škole musí být zabezpečen dostatek pitné vody k pití, osobní hygieně a pro potřeby poskytnutí první pomoci. K donášení nebo dovozu pitné vody mohou být použity pouze pro tento účel vyčleněné čisté a uzavíratelné nádoby zhotovené z materiálů určených pro styk s potravinami.

(2) V bezprostřední blízkosti zázemí lesní mateřské školy nebo v zázemí lesní mateřské školy musí být umístěno hygienické zařízení se záchodem a tekoucí pitnou vodou a prostředky osobní hygieny, zejména toaletní papír, mýdlo a prostředky pro hygienické osušení rukou.

(3) Zázemí lesní mateřské školy musí být udržováno v čistotě, suchu a ve stavu neohrožujícím zdraví dětí, musí být vybaveno prostředky pro poskytnutí první pomoci a musí umožňovat uložení osobních věcí dětí a materiálního vybavení lesní mateřské školy.

(4) Zázemí lesní mateřské školy dále musí umožňovat ochranu dětí před nepříznivými klimatickými podmínkami.”

Bližší informace naleznete v Infobalíčku, kapitole 11.

Nikoliv. Tekoucí voda zahrnuje i vodu tekoucí z barelu/várnice skrze výtokový kohout, Důležité je, aby voda byla pitná.

Pokud je LMŠ soukromá, zřizovaná například spolkem, nebo ústavem, musí mít ředitel/ka vzdělání postačující pro učitele v MŠ (tedy ten, kdo u Vás může nastoupit na pozici „pedagog“, má i odpovídající vzdělání na pozici „ředitel“) a 3 roky praxe „spočívající ve výkonu přímé pedagogické činnosti nebo v činnosti, pro kterou jsou potřebné znalosti stejného nebo obdobného zaměření, nebo v řídící činnosti nebo v činnosti ve výzkumu“. Pokud by šlo o školku obecní či státní, musí mít ještě další vzdělání, tzv. školský management. Kvalifikaci ředitele definuje zákon o pedagogických pracovnících 563/2004 Sb. v § 3 a § 5.

Průvodce lesní MŠ pracuje vždy v týmu minimálně dvou osob: průvodce - pedagog a průvodce - nepedagog. První osoba musí být vzdělaná v pedagogice pro předškolní stupeň, druhá osoba musí mít alespoň kvalifikaci chůva.

Kvalifikace učitel pro MŠ je daná zákonem o pedagogických pracovnících 563/2004 Sb. v § 3 a § 6.:

·    VŠ obor pedagogika pro MŠ,

·    VŠ pedagogika pro 1.stupeň ZŠ doplněná o tzv. pedagogické minimum pro učitele MŠ,

·    VŠ Pedagogické vědy pro 1. stupeň ZŠ doplněné o tzv. pedagogické minimum pro učitele MŠ,

·    VŠ vychovatelství doplněné o tzv. pedagogické minimum pro učitele MŠ,

·    VŠ pedagogika volného času doplněné o tzv. pedagogické minimum pro učitele MŠ,

·    VOŠ učitel pro MŠ,

·    VOŠ vychovatel doplněná o pedagogické minimum na VŠ,

·    SŠ učitel v MŠ,

·    SŠ vychovatel doplněná o část maturity zaměřenou na pedagogiku předškolního věku,

·    VŠ speciální pedagogika,

·    VOŠ speciální pedagogika. 

Máte-li pochybnost, zda Vaše kvalifikace odpovídá výše uvedenému výčtu, nejděte svůj diplom s kódem Vašeho studijního oboru a kontaktujte zaměstnance MŠMT zabývajícího se kvalifikacemi pedagogických pracovníků. 

Zajímají-li Vás rámcové možnosti studia, které splňuje požadavky výše, využijte přehled studijních příležitostí (dokument je již staršího data, ale jistě Vám pomůže v orientaci ve studijních možnostech).

Průvodce - nepedagog může mít následující kvalifikace, které jsou uvedeny ve vyhlášce 14/2005 v § 5 odst. (6).:

· pedagogické vzdělání jako učitel mateřské školy (popsáno výše),

· vychovatel,

· zdravotnicky zaměřené vzdělání jako všeobecná sestra,

· zdravotnicky zaměřené vzdělání jako dětská sestra,

· zdravotnicky zaměřené vzdělání jako zdravotnický asistent,

· zdravotnicky zaměřené vzdělání jako porodní asistent,

· zdravotnicky zaměřené vzdělání jako zdravotnický záchranář,

· kvalifikaci chůvy pro děti do zahájení povinné předškolní docházky.

Pozor, existuje více kvalifikací s obdobným názvem i náplní. Pro práci v lesní MŠ je však uznávána jen kvalifikace chůva pro děti do zahájení povinné školní docházky (kód: 69-017-M).

Ano. Rejstříková zařízení mohou zaměstnávat také asistenty pro děti se speciálními potřebami a to ve zcela stejném režimu jako „kamenná“ zařízení.  Pozor, kvalifikace asistent pedagoga není dostatečná pro práci tzv. nepedagogického pracovníka s kvalifikací (viz výše). Současně platí, že pokud je asistent určen pro konkrétní dítě/děti se specifickými vzdělávacími potřebami, má se věnovat právě jemu/jim, nikoliv ostatním dětem, proto takového člověka Česká školní inspekce neuznává jako další dospělou osobu, která je přítomná při vzdělávání venku.

S pedagogickým i nepedagogickým pracovníkem by měl být sjednán pracovní poměr na dobu určitou či neurčitou. V případě smlouvy na dobu určitou musí být smlouva alespoň na 12 měsíců (což vás nijak nelimituje ve stanovení zákonné zkušební doby). Stejně tak s pedagogem i kýmkoliv jiným můžete sjednávat DPP (či jiná smlouva na práci konanou mimo pracovní poměr) na práce nesouvisející s pedagogickou činností, např. na úklidové práce.

Bližší informací naleznete v Infobalíčku, kapitole 10

Ne, pedagog musí být zaměstnancem lesní MŠ.

Záleží na tom, zda je lesní MŠ zřízena veřejným či soukromým zřizovatelem. 

Veřejný zřizovatel (obce, ministerstva, kraje) musí dodržet rozsah přímé pedagogické činnosti na 6,5 hodiny denně. Soukromý zřizovatel (např. spolek, ústav) žádnému takovému nařízení nepodléhá. 

Všichni pedagogičtí pracovníci mají však nárok na 8 týdnů placené dovolené. Dále pro všechny školský zákon stanoví, že je ředitel oprávněn nařídit pedagogovi 4 hodiny týdně přímé pedagogické činnosti, na dalších hodinách navíc se s pedagogem může dohodnout (zákon o paed. prac. § 23 (3)). To řeší např. zástupy.

Průvodce - nepedagog (chůva) není pedagogickým pracovníkem, výše uvedené odstavce pro něj tedy neplatí. 

Nemusí, zákoník práce č. 262/2006 Sb. v § 88 pamatuje na profese, kde není přerušení práce možné. Učitel může obědvat s dětmi a čas oběda se mu započítává jako odvedená práce.

Ředitel musí určit všem pedagogickým pracovníkům (včetně sebe) počet přímé a nepřímé pedagogické práce. Pro nás, jako soukromé školy neplatí nařízení vlády, které hodiny přesně určuje, proto je jen na řediteli, jaký počet zvolí. Minimum je tedy 1 hodina nepřímé pedagogické práce, ale doporučujeme to lépe promyslet (např. zahrnout pedagogické porady, počítat s tím, že pedagog musí mít čas na záznamy evaluací atp.)

Ne. Normativ se vztahuje na dítě a bude stejný, pokud zaměstnáte 2 vysokoškoláky, nebo jen 1 středoškoláka a 1 chůvu.

Ano, v lesní MŠ i lesním klubu (pokud se nejedná o členský příspěvek) se sleva na školkovném považuje za benefit, konkrétně nepeněžní příjem zaměstnance, který nepodléhá zdanění (Zákon o daních z příjmu, §6 odst. 9 ). 

A jak slevu správně účetně „zprocesovat“? Doporučujeme poskytování tohoto příspěvku ošetřit interní směrnicí, ve které budou nejen podmínky jeho poskytnutí, ale také to, že se jedná o příjem osvobozený od daně a proto jej nepřidáváte do mzdy. Poté budete vystavovat zaměstnanci faktury na plnou výši školného. Zaměstnanec zaplatí jen dohodnutou část školného a zbytek odepíšete do osobních nákladů (528). Tyto náklady nikdy nejsou daňově uznatelné, protože zákon říká, že nepeněžní plnění lze poskytovat až ze zisku po zdanění.

Teoreticky by šlo pracovat i s fondem kulturních a sociálních potřeb, ale bylo by to složitější. Pokud se pro tento postup rozhodnete, konzultujte jej s vaší/m účetní/m.

Pro pětileté děti v režimu povinného roku předškolní docházky, platí stejné pravidlo jako u ZŠ, tedy, že do takového vzdělávání mají být přijaty všechny děti bez ohledu na jejich zdravotní stav, tedy i děti neočkované a nedoočkované. Máte-li konkrétní dotazy, prosím, kontaktujte nás.

Bližší informace naleznete v Infobalíčku, kapitole 11.

Ve vyhlášce č. 16https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2024-160#f79004760/2024 Sb. o hygienických požadavcích na prostory a provoz zařízení a provozoven pro výchovu a vzdělávání dětí a mladistvých §11, který vymezuje pravidla následovně: 

(1) "V lesní mateřské škole musí být zabezpečen dostatek pitné vody k pití, osobní hygieně a pro potřeby poskytnutí první pomoci. K donášení nebo dovozu pitné vody mohou být použity pouze pro tento účel vyčleněné čisté a uzavíratelné nádoby zhotovené z materiálů určených pro styk s potravinami9).

(2) V bezprostřední blízkosti zázemí lesní mateřské školy nebo v zázemí lesní mateřské školy musí být umístěno hygienické zařízení se záchodem a umyvadlem s tekoucí pitnou vodou, vybavené prostředky pro hygienické mytí a hygienické osušení rukou a toaletním papírem.

(3) Zázemí lesní mateřské školy musí být udržováno v čistotě, suchu a ve stavu neohrožujícím zdraví dětí a musí umožňovat uložení osobních věcí dětí a materiálního vybavení lesní mateřské školy.

(4) Zázemí lesní mateřské školy musí dále umožňovat ochranu dětí před nepříznivými klimatickými podmínkami.”

Bližší informace naleznete v Infobalíčku, kapitole 11.

Není, nicméně doporučujeme 2 toalety pro děti a 1 toaletu pro dospělé. Minimem je 1+1.

Nikoliv. Tekoucí voda zahrnuje i vodu tekoucí z barelu/várnice skrze výtokový kohout, Důležité je, aby voda byla pitná.

Nemusí, je možné používat jednorázové papírové ubrousky, nebo jednorázově textilní ručníky, které následně vyperete.  

Rejstříková MŠ musí dětem zajišťovat stravování. Vedle pitné vody je to také oběd a 2 svačiny. Oběd může zajišťovat ve vlastní kuchyni (pak musí splnit příslušná hygienická pravidla pro školní kuchyně), nebo formou cateringu. Pokud budete chtít čerpat normativ na výdejnu, budete muset odebírat obědy od registrovaného poskytovatele (je to spíše méně pravděpodobná varianta, ale třeba máte v okolí vstřícnou a dobrou ZŠ jídelnu, která Vám posílat obědy zvládne) a mít kamennou výdejnu. Nicméně ani hygiena, ani ČŠI nezpochybňují právo rodiče na vzdání se školního stravování. 

HACCP je doslova zkratkou pro "Hazard Analysis and Critical Control Points" (analýza nebezpečí a kritické kontrolní body) a vychází z Nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 852/2004 ze dne 29. dubna 2004 o hygieně potravin.

HACCP se používá při manipulaci s potravinami (vaření, transport, výdej, likvidace). Je to takový seznam, kde na jedné straně máte vyjmenované, co všechno se může u jídla pokazit a k tomu máte na druhé straně uvedená opatření co udělat, aby se daná věc nestala. Např: problém: Jídlo bude kontaminováno hrubými nečistotami (rozumějte: napadá do něj listí nebo bahno) x opatření: osoba vydávající jídlo má ochranný oděv (plášť a šátek, tak nic z průvodce nepadá do jídla), při přerušení výdeje kastroly přiklopí pokličkou. Výsledkem je zdravé jídlo.

Cílem HACCP je předejít zdraví ohrožujícím situacím, které mohou vzejít z nesprávné přípravy jídla, či manipulace s jídlem. HACCP je založen na poměrně jednoduchých principech. ALMŠ pořádá pro členy každoročně školení k tvorbě a hodnocení HACCP s externí expertkou. 

Jakákoliv organizace, jejíž zaměstnanci sahají na jídlo dětí (výdej, nebo příprava jídla). Platí, že 1 zaměstnanec musí být každé 3 roky proškolen odborníkem. Následně školí zbytek týmu. Každá organizace si sama stanoví, jak často reviduje HACCP (je to zpravidla 1x ročně a rovnou se u toho interně školí). ALMŠ pořádá pro členy každoročně školení k tvorbě a hodnocení HACCP s externí expertkou (toto školení odpovídá požadavku na školení odborníkem). Blíže viz zákon o ochraně veřejného zdraví č. 258/2000 Sb. § 19 a § 20. 

Směrem ke školce:

  • evidenční listy dětí (očkování);
  • provozní řád školky včetně sanitačního řádu (a praní lůžkovin a dalších tkanin) a sanitačního řádu barelů/várnic;
  • zajištění pitné vody (pokud není vodovodní řad, tak HACCP, provozní řád a rozbory kvality vody ve studni dle vyhlášky č. 252/2004 Sb. a § 3 zákona č. 258/2000 Sb.; nebo provozní řád/smlouvu/pokyn o zajištění pitné vody z vodovodního řadu v domácnosti);
  • tištěné bezpečnostní listy k čistícím prostředkům (obvykle se dají stáhnout z internetu);
  • lékárnička;
  • certifikát k písku v pískovišti a jeho každoroční výměně (postačí, když je na faktuře uvedeno, že je písek certifikován a vyhovuje hyg. limitům dle vyhlášky č. 238/2011 Sb. a datum dodání);
  • potvrzení o vývozu zásobníku toalet do kompostárny (po 1 roce předkompostování);
  • očkovací průkazy a záznamy o ošetření proti parazitům ke zvířatům na zahradě.

Směrem ke školnímu stravování:

  • školní řád;
  • provozní řád výdejny (pozor, veškeré používané plochy musí být uzpůsobeny pro styk s potravinami);
  • HACCP;
  • smlouvu s dodavatelem obědů, ve které je explicitně uvedeno, že se jedná o stravování dle spotřebního koše pro MŠ;
  • dodejky nebo jinak zajištěné informace o max. času spotřeby dodaných jídel, o způsobu úchovy a o alergenech;
  • záznamy o měření teploty vydávané stravy a nápravných opatřeních (např. ohřátí);
  • jídelníček vč. uvedení alergenů;
  • dodržování spotřebního koše;
  • lékařské zprávy dětí s nařízenými dietami;
  • je-li školní strava laktoovovegetariánská, souhlasy rodičů s tímto způsobem stravování;
  • osvědčení o školení hyg. minima (vedoucí zaměstnanec 1x za 2 roky externí školení);
  • záznam o interním auditu provozního řádu a HACCP a školení všech zaměstnanců (lze dohromady);
  • řešení nespotřebované stravy a zbytků jídla (popis v HACCP); 
  • smlouvu k zajištění mytí nádobí v domácnosti (je-li relevatní).

Směrem k náhradnímu stravování: 

  • dohody o náhradním stravování;
  • doklad o seznámení rodičů s podmínkami školního stravování;
  • rámcovou smlouvu nebo jiný druh smlouvy zajišťující dodavatele kompletního školního stravování  pro případ, že by někteří z rodičů chtěli odstoupit od dohody o náhradním stravování.