Slabikář práce se dřevem
For English click here or scroll below.
> 3 ročníky 5ti dílného unikátního kurzu práce se dřevem pro předškolní pedagogy
> 3 místa konání (Praha v r. 2022, jižní Morava v r. 2023, Horka na Moravě (u Olomouce) v r. 2024 - možnost přihlašování níže)
> 60 proškolených účastníků vybavených sadou nástrojů k práci se dřevem.
> Tištěná publikace Slabikář práce se dřevem s předškolními dětmi.
> Složka metodických listů s technikami a postupy výroby konkrétních výrobků.
Kurz je akreditován v souladu s ustanovením § 10 vyhlášky č. 317/2005 Sb., o dalším vzdělávání pedagogických pracovníků, akreditační komisi a kariérním systému pedagogických pracovníků, ve znění pozdějších předpisů, jako studium k prohlubování odborné kvalifikace. MŠMT, č.j.: MSMT- 15298/2022-1-440
Cílem projektu je rozšířit metodiku práce se dřevem s předškolními dětmi. Proškolený účastník bude dobrým vzorem dětem, získá praktické zkušenosti, bude vědět jak zareagovat při úrazu a jak jednotlivým rizikům při práci se dřevem předcházet. Proškolený účastník kurzu, průvodce/kyně či učitel/ka, pak práci se dřevem může pravidelně začlenit do života školky a propojit s jednotlivými tématy ŠVP. Díky opakování budou mít děti čas si jednotlivé techniky zažít a zvědomit.
Každý účastník kurzu obdrží základní nástroje pro práci se dřevem, publikaci a metodické listy k práci, aby mohli s dětmi kdykoliv se dřevem pracovat. Úspěšní absolventi si nástroje budou moci ponechat.
Proč je dobré s dětmi ve školce pracovat se dřevem?
> Děti mohou pracovat s opravdovými nástroji a materiálem.
> Učí se pracovat s riziky úměrnými svému věku.
> Pravidelnou prací se učí správně nástroje používat.
> Co si děti samy vyrobí, jim přináší velkou radost.
> Děti se učí zodpovědnosti za své chování a pokoře.
> Práce se dřevem učí děti používat celé tělo.
Co pedagog k práci se dřevem potřebuje?
> Dobrou komunikaci s kolegy a s rodiči
> Důvěřovat dětem, že práci s opravdovými nástroji zvládnou
> Pro bezpečnost práce potřebuje
> kurz 1. pomoci,
> dobře vybavenou lékárničku,
> dobře vytvořené pracovní hnízdo,
> mít jednoduše formulovaná pravidla při práci.
V dnešní době jsou časté programy spojené s tříděním odpadů, péčí o rostliny a zvířata. Méně se vyskytují programy pro školky na to, jak odpad nevytvářet, nebo jak využívat obnovitelné materiály k tvoření. Schopnost sami si něco vytvořit již v předškolním věku vytváří důležitý základ pro soběstačnost, nekonzumní, udržitelný životní styl, citlivost k využívání zdrojů a důvěru ve vlastní schopnost měnit svět k lepšímu.
Děti znají dřevěné hračky, ale ty jsou opět hotovým herním prvkem. Se dřevem jakožto tvůrčím materiálem se děti ve školce setkávají spíše sporadicky. Záleží na entuziasmu pedagogů a odvaze ředitelek, zda se dřevem začnou pracovat. Dosud chyběla metodika, konkrétní pravidla bezpečnosti a hlavně praktické zkušenosti, které by pedagogům byly oporou při bezpečné práci s dětmi při začlenění práce se dřevem do vzdělávacího programu a nakonec i pro argumentaci při diskuzi s rodiči či kolegy.
Lektoři práce se dřevem:
Martina Březinová - pedagog a praktik z LMŠ - je mámou dospělého syna a dcery v tom nejmilejším věku. Začátky její práce se dřevem se váží ke společným okamžikům s tatínkem v dílně, kdy nejdřív jen přihlížela a pak i přidávala ruku k dílu. Po narození syna se ke dřevu vrátila a vytvářela, co je se synem napadlo.
Už 10 let vede a pracuje v lesní mateřské škole Lesmír v Liberci, kde se věnuje práci s dětmi a se dřevem pravidelně. Několikrát absolvovala řezbářský kurz u Marka Vodičky a v současné době spolu vedou liberecké řezbářské kurzy pro rodiče a děti. Velkou inspirací pro práci se dřevem s dětmi pro ni byli Günter Grün Oostiga a Rudolf Hettich, se kterými se setkala na kurzech Asociace lesních mateřských škol.
V roce 2020 dokončila pedagogické studium na Svatojánské koleji s absolventskou prací Práce se dřevem s dětmi předškolního věku a její význam. Má zkušenosti s vedením projektu Učíme řemesla, je součástí Skupiny pro kvalitu, poradního orgánu ALMŠ.
Marek Vodička - řezbář a odborník z oboru - je tátou dvou kluků a holčičky, živí se uměleckou truhlařinou. Po vystudování češtiny a němčiny studoval denní studium Akademie sociálního umění Tabor v Praze a tři roky působil jako třídní učitel na základní waldorfské škole. Pravidelně lektoruje kurzy práce se dřevem pro děti, rodiče s dětmi, nebo pro učitele a učitelky v mateřských i základních školách. V práci se dřevem se zaměřuje na výrobu dřevěných klik a přírodního nábytku.
Do Pravého domácího časopisu přispívá psaním článků o oslavách svátků v roce, které prožívá jak se svou malou, tak s velkou rodinou ve společenství v Nové Vsi nad Popelkou, kde mají Vodičkovi postavený slaměno-hliněný domeček.
Ročník 2024
Místo konání: Sluňákov (centrum ekologických aktivit), Skrbeňská 669/70, Horka nad Moravou, mapa
Kapacita kurzu: 20 účastníků
18. - 19. 3. 2024
Zážitkový zdravotnický kurz zaměřený na pomoc dětem a na práci s nástroji - prevence a podpora pedagoga (v kurzu bude kladen důraz na řezná a sečná zranění) realizovaný organizací ZDrSEM, která má již sestaven kurz přímo pro pedagogy v lesních školkách.
Seminář Práce s rizikem vedený Terezou Valkounovou - práce s obavami účastníků, jejich kolegů a rodičů dětí (děti mají právo se naučit, jak zvládat riziko úměrné jejich věku)
8. - 9. 4. 2024
Seznámení se základními nástroji (předání sady nástrojů), materiály (které druhy dřev a kdy použít) a základními technikami (jaké zvolit pracovní hnízdo s dětmi podle druhu zvolené techniky, práce s nožem, nebozezem, pilou a dalšími nástroji). Účastníci se dozvědí, co vše je nezbytné udělat před zavedením práce se dřevem do školky (zdravotnický kurz, práce s riziky - to je součástí prvního modulu, komunikace s kolegy a rodiči o případných obavách a rizicích)
13. - 14. 5. 2024
Reflexe zkušeností s prací s dětmi ve školce, práce s metodickými listy Slabikáře a jejich provázání s RVP PV, ŠVP a EVVO - písně, říkadla, tradice, řemesla a rozložení práce se dřevem v průběhu roku v návaznosti na roční období a biologickými cykly dřevin i přírody, práce obavami dětí, s jejich motivací a resiliencí (překonáváním výzev a osobním růstem).
23. - 24. 9. 2024
Reflexe zkušeností s prací s dětmi ve školce, rozšíření a prohloubení dovedností. Praktické vyrobení si jednotlivých výtvorů, vyzkoušení dalších náročnějších technik (práce s hoblíkem, vrtačkou) a osvojení si dalších možností práce se dřevem v MŠ, prohloubení praktických zkušeností a zručnosti - aby mohl účastník pracovat s jistotou, potřebuje si toho co nejvíce vyzkoušet a vyrobit, v této části si účastníci vyzkouší, jak vést skupinku při práci (jako kdyby vedli děti ve školce), aby měli praktickou zkušenost a nabyli vnitřní jistotu.
14. - 15. 10. 2024
Závěrečná práce - pedagog se stává dobrým vzorem dětí pro řemeslné činnosti, když umí vytvořit složitější a náročnější věci, které s dětmi sice dělat nebude, ale bude díky tomu na náležité odborné úrovni.
První den (pondělí) se kurz koná vždy od 10:00 do 18:00, druhý den (úterý) od 8:00 do 16:00.
PŘIHLÁŠKA ZDE. V přihlášce prosím věnujte pozornost storno podmínkám.
Ročník 2024 se začíná plnit prvními zájemci. Pokud mezi ně patříte, neváhejte a přihlaste se přes přihlášku výše.
Kurz je koncipován jako 5ti dílný cyklus pro uzavřenou skupinu účastníků. Nelze se přihlašovat na jednotlivé bloky.
Kurzovné:
9 490 Kč pro členské organizace ALMŠ
11 190 Kč pro ostatní
Kontaktní osoba: Martina Dvořáková, martina.dvorakova@lesnims.cz.
Tento projekt je spolufinancován Státním fondem životního prostředí ČR
na základě rozhodnutí ministra životního prostředí.
WOODWORKING ABCs
Methodology of working with wood with preschool children
> 3 years of a 5-part unique woodwork course for preschool teachers
> 3 venues (Prague in 2022, South Moravia in 2023, North Moravia in 2024)
> 60 trained participants equipped with a set of tools for working with wood.
> Printed publication Woodworking ABCs (in czech language) and methodological sheets with techniques and procedures for the production of specific products.
Participant:
> will be a good role model for the children.
> will gain practical knowledge.
> will learn how to react in case of an accident.
> will learn how to prevent risks when working with wood.
> will receive the Woodworking ABCs textbook and work sheets.
> will receive basic tools for working with wood.
Why is it good to work with wood with preschool children?
> Children can work with real tools and materials.
> They learn to handle risks appropriate for their age.
> By working regularly, they learn to use the tools correctly.
> Children get great joy from things they make themselves.
> Children learn to be humble and responsible for their actions.
> When working with wood, children use their whole body.
What does the teacher need to work with wood? They need
> to communicate well with colleagues and parents.
> trust children that they can work with real tools.
> for work safety, they need a first aid course and a well-equipped first aid kit.
> a well-designed work space.
> have simple rules applied while working.
This project is co-financed by the State Environmental Fund of the Czech Republic by the decision of the Minister of the Environment.
www.sfzp.cz | | | www.mzp.cz