Třídní kniha pro ekologickou výchovu v MŠ
Zpět na výpis
Zveřejněno: 10. 1. 2025

Třídní kniha pro ekologickou výchovu v MŠ vznikala během školního roku 2023/24 ve spolupráci s pěti ředitelkami lesních školek. Projektu předcházelo několikaleté bádání a hledání třídní knihy, která by vyhovovala potřebám vzdělávání v přímém kontaktu s přírodou.

Johana Passerin, která vedla projekt i fokusní skupinu, hledala inspiraci i na zahraničních stážích. “Chtěla jsem třídní knihu, která by byla dostatečně návodná a inspirující, ale zároveň ne příliš zahlcující. Inspirací mi byly zahraniční dokumenty tohoto typu, které jsem měla možnost vidět na svých stážích v Německu, badatelské učení a jeho dokumentace a evaluace, například v Berlínském badatelském centru pro deti Helleum a práce belgického Profesora Laeverse o wellbeingu a participaci. Ke hledání a vytváření třídní knihy mě vedlo také vědomí, že kvalita evaluace (vyhodnocení) je přímo úměrná kvalitě dokumentace,” říká Johana Passerin, autorka návrhu Třídní knihy, kterou ocenila i Česká školní inspekce.

Cílem bylo vytvořit nástroj pro dokumentaci, který by přiznal přírodě roli kolegyně, uznal ji jako spolupůsobící faktor, nikoliv jen roli prostředí nebo kulisy. Během projektu fokusní skupina objevila řadu důležitých věcí. Pro mnohé kolegy a kolegyně byl zápis do třídnice nudná nutnost a formalita, kterou všichni chtěli mít rychle za sebou. Propojení s pedagogickými přípravami a následně s evaluací bylo sice formálně správné, ale obsahově nepřínosné. Z třídních knih lesních školek nebylo poznat, že jde o školku, která většinu času tráví v přírodě. V zápisu byla pozornost věnována především připraveným řízeným činnostem.

Účastnice fokusní skupiny dostaly návrh osnovy pro zápis, který komentovaly a doplnily. Během ověřovací fáze probíhaly četné diskuse o smyslu a způsobu zápisu. Fokusní skupina fungovala jako peer-podpora. Ředitelky si velmi cenily možnosti sdílet a reflektovat. Po dobu čtyř měsíců vedly zápis do třídní knihy podle nového vodítka. Přitom si začaly uvědomovat, že pravidelné zapisování do třídní knihy, zaměřené na proces, vede k rozvoji všímavosti. Rozvoj schopnosti formulovat myšlenky a pozorování do stručného zápisu není něco, co pedagog automaticky umí nebo se učí na VŠ. Je nutné to trénovat.

Díky nové osnově pro zápis do třídní knihy začalo být více pozornosti věnováno přínosu přírody ve vzdělávání, nejen řízeným činnostem. Nutnost formulovat myšlenky pro zápis nutí více přemýšlet o vlastním jednání, plánech a důvodech proč něco dělat nebo nedělat. Rozvíjí pozorovací schopnosti. Pedagogičtí i nepedagogičtí pracovníci jsou díky podrobnému zápisu více v obraze.

Důležitým tématem bylo zapisování třídní knihy s dětmi nebo v jejich přítomnosti. Shodli jsme se na tom, že zapisování (papírové) třídní knihy s dětmi nebo v jejich přítomnosti má přínos pro vzdělávání: děti vědí, co se zapisuje, mohou přidávat svoje postřehy. “Děti se tím učí sebehodnocení a reflexi, protože vidí, že i my to děláme pravidelně. Posouváme se k formativnímu hodnocení.”

Pohled očima dětí je v moderní pedagogice důležitý.

Zapojení do projektu mělo pozitivní dopad na pedagogickou diagnostiku a evaluaci. Dařilo se lépe zachycovat specifika vzdělávání v kontaktu s přírodou, rozvoj kompetencí pro předškolní vzdělávání i EVVO. Zlepšilo se formativní hodnocení a sebehodnocení jak dětí, tak pedagogů. Přínosem bylo vnesení přírody jako dalšího učitele do zápisu, při samotném zápisu si zapisující osoba uvědomí mnoho dalších aspektů, které by zůstaly zapomenuty (např.vliv počasí, objevy a vzkazy od kolegů), tím se pedagogický proces stává bohatším. Zlepšila se komunikace v týmu a došlo k propojení s portfoliem dítěte.

Třídní kniha pro ekologickou výchovu v MŠ, podpořená grantem od Magistrátu Hlavního města Prahy, byla distribuována do 108 školek v Praze. Věříme, že tento nástroj pro dokumentaci dostatečně inspirující a návodný, a pomůže lesním a přírodním školkám lépe zachytit dobrodružství cesty za poznáním a sebepoznáním.

Ve fokusní skupině spolupracovaly: Veronika Iljuchina, Mgr. Blanka Kloudová, Bc. Barbora Malijevská, Mgr. Pavla Šandová. a Mgr. Tereza Vavrečková.

WEBINÁŘ ZDARMA PRO ČLENY
Zveme vás na webinář Příroda jako kolegyně, kde vás Johana Passerin provede novou inovativní metodou zápisu do třídní knihy a ukáže vám, jak díky ní pozvat přírodu do vašeho výchovně vzdělávacího procesu ve školce. 
Webinář se koná v pátek 24. ledna od 9:00 do 11:30. 

Vznik Třídní knihy pro ekologickou výchovu byl podpořen grantem hlavního města Prahy

1433e6c2e1dd1ccf8fd230ff14274581_praha-logo-png.png (24 KB)

Zpět na výpis