Lesní mateřské školy oslavily svůj den chůzí. Na pohyb v přírodě apelují i ve středních Čechách!
Zpět na výpis
Zveřejněno: 7. 5. 2020
6964633eb164c9ad1128b02c688e95d5_hmat-chodnicek-mraveniste-jpg.jpg

Na neděli 3. května připadl Mezinárodní den lesních mateřských škol. S ohledem na pandemická opatření se nemohla uskutečnit hromadnější oslava v podobě plánovaného puťáku, Asociace lesních mateřských škol nicméně - vzhledem k prospěšnosti chůze - pozvala pedagogy a rodiče, aby s dětmi vyrazili sami. Na pohyb dbají i ve středočeských lesních mateřských školách.

"Pozvali jsme je, aby si našli své oblíbené místo, nebo naopak vyrazili tam, kde nikdy nebyli. Téma jsme udrželi stejné, protože na puťáku jsme chtěli zažít, co nám dává chůze jako taková. V lesních mateřských školách putujeme přírodou každý den, nejde nám o to někam dojít, cíl je pro nás samotná cesta, děti proto většinu času (70-90 %) tráví v lese, na zahradě nebo v lesoparku. Průzkumy nám dávají za pravdu v tom, že pohyb je zásadní zejména pro rozvoj dětí předškolního věku. Když dítě chodí, leze, skáče, překonává překážky, u čehož kříží ruce i nohy, jsou to pohyby, na které je evoluce připravena, čeká na ně. Bosá chůze stimuluje nervovou soustavu, pomáhá dobrému držení těla. Když dítě musí pečlivě našlapovat, stoupne si jinak, " uvedla pro Náš REGION předsedkyně Asociace lesních mateřských škol Tereza Valkounová.

Chůze je důležitá i pro funkce mozku - rozvoj myšlení i centrum řeči, což podle slov Terezy Valkounové dokládá i plno logopedů, kteří to vyzkoušeli experimentálně, přičemž v praxi to bylo ověřeno. "Když děti chodí bosé po povrchu, který stimuluje body, jež jsou na plošce živé, ale nepoužívané, pomáhá to i s vadami řeči," dodala. Formují se i návyky budoucího životního stylu. "Pohyb pomáhá i procesu učení, mozek potřebuje hodně kyslíku a zároveň nové "neokoukané" podněty. Svět venku je vždy něčím nový, lze jej nekonečně zkoumat a testovat, toho lze uvnitř dosáhnout jen s vynaložením sil dospělých (a když to pro děti neudělají, děti svět uvnitř brzy také přetvoří, ale většinou k jejich nelibosti)," dodala Tereza Valkounová.

Hmatové chodníčky i volný terén
Asociace lesních mateřských škol proto školkám i lidem z řad široké veřejnosti nabídla, aby si - pokud nemají v okolí vhodný terén - postavili hmatové chodníčky. To je kousíček cesty, na který se nasypou různé materiály, přičemž děti i dospělí si sundají boty a vyzkouší si, jaké to je projít se po po ní bosí. "Při bosé chůzi narazíme na skrytá kouzla," zdůraznila Tereza Valkounová, která Našemu REGIONu ukázala vytvořený chodníček v pražském Toulcově dvoře. Pro někoho může podle ní být hmatovým chodníčkem celý les, pokud je čistý. Ne všude to ale jde.

Kupříkladu Lesní klub Žití v Senohrabech má velkou zahradu, kousek od jeho základny jsou louka i les. Provozovatelka klubu Anna Voňavková nicméně pro Náš REGION uvedla, že především pro města jsou hmatové chodníčky skvělé. "Jeden čas jsme ho také měli, ale pro děti to bylo spíš další hřiště a trénovali hlavně hmat rukou," vysvětlila. Potvrdila i blahodárný vliv pohybu a trávení času v přírodě. "Obecně jsou děti, navštěvující lesní školky a trávící více času venku, zdravější. To už víme od kolegů, kteří zakládali před dvaceti třiceti lety lesní školky v západní Evropě," řekla. Děti podle jejích slov mají lepší základ - budují imunitu postupně od podzimu do léta, otužují se, jsou v kontaktu s přírodou a hlavně jejími rytmy.

"Vyběhané" děti to zvládají líp
Venkovní terén dlouhodobě využívají také v Lesní mateřské škole Nad Klenicí v Mladé Boleslavi. I jinde. Děti z Lesní mateřské školy Prostor v Kutné Hoře  - podle informací uvedených na webu asociace - vyrážejí dopoledne do přírody, navštěvují Galerii Středočeského kraje, Městskou knihovnu a podnikají výlety, kupříkladu na vinice či statek. Na oběd se vrací do zázemí a po odpočinku při pohádce pracují na zahradě, tvoří, zpívají... Lesní mateřská škola Cílek v okrese Nymburk se nachází v borovicových lesích poblíž písečné duny. Podle informací na portálu asociace tam dodržují rytmus dne i roku, vědomě například upřednostňují práci s přírodním materiálem (včelí vosk, ovčí rouno, hlína) a práci s recyklovaným materiálem. Nutno dodat, že řeč je o činnosti lesních mateřských škol v běžných dnech, nikoli v době pandemie, kdy mnohé měly na čas zavřeno.

A co Asociace lesních mateřských škol radí v době pandemie obecně? Je to jednoduché: ať již se nyní vrátí, nebo nevrátí do školky, dětem bychom měli dopřát dostatek pohybu. "Každý rodič potvrdí, že "vyběhané" děti to doma zvládají lépe," uvedla Asociace lesních mateřských škol v tiskovém prohlášení, zaslaném našemu listu.  Prevencí před případným šířením koronavirové infekce je mimo jiné dodržování vzdálenosti mezi lidmi, proto je podle asociace "vhodnější spíše než dětská hřiště vyhledávat volnou přírodu, nebo různá přírodní zákoutí třeba i na vlastní zahradě". Tak do toho - prázdniny budou dlouhé.

Autor: Andrea Cerqueirová, Zdroj: Náš Region, 4.5. 2020, Ilustrační foto: archiv Asociace lesních mateřských škol

 

 

 

Zpět na výpis