2021 - ROSTOU DĚTI JAKO DŘÍVÍ V LESE?
Zveřejněno: 31. 8. 2021

V posledním červencovém týdnu se do Loutí sjeli učitelé a učitelky ze skoro všech lesních školek v České republice. 

Na Letní školu se lidé přijíždějí poznat, osvěžit, být spolu jako tým, načerpat nové poznatky, vyměnit si zkušenosti, inspirovat se, hledat smysl své práce, vrátit se ke kořenům a setkat se se spřízněnými dušemi. Klíčová slova jsou sdílení a inspirace. A právě toho se nám v izolaci a samotě posledních dvou “covidových” zim nedostávalo. Účastníci se ubytovávali ve stanovém městečku pod širým nebem. Zároveň byly všechny přednášky a vybrané dílny streamovány – účastnit se tak mohli lidé, kteří ze zdravotních nebo časových důvodů nemohli přijet na celou Letní školu. Na poslední chvíli svou účast ze zdravotních důvodů omluvil také jeden z hlavních přednášejících, německý lektor Karl-Heinz Bittl, lektor kontinuální dílny prof. Karel Rýdl a dvě lektorky. Produkčnímu týmu se podařilo zvládnout i tyto výzvy program byl uskutečněn v plné šíři. 

Rostou děti jako dříví v lese? A je o dobře, nebo to má nějaká úskalí? Jakou roli v tom hraje dospělý? Stačí jen les, nebo je potřeba i nějakých zvláštních schopností průvodce, aby se vývoj dítěte ubíral správným směrem? 

Petra Jäger, zakladatelka první oficiálně uznané německé lesní školky (*1993) Waldkindergarten ve Flensburgu, začala svou přednášku slovy: Děti ještě vidí krásu světa. A úkolem dospělých je být toho empatickými a přejícími svědky. Klíčovým tématem letní školy se stalo ocenění, uznání a otevřenost. Nejen otevřenost dětem, ale i rodičům a situacím. Na Petru Jäger navázala zkušená lektorka Nadja Hillgruber ze švýcarské organizace Feuervogel, zaměřené na vzdělávání dětí v přírodě. Prezentovala klíčové principy přístupu k dětem a jejich rodičům: spokojenost (wellbeing), spojení s přírodou, sociální učení, zapojení všech smyslů, příroda jako prostor pro svobodný pohyb, vědomé zacházení s rizikem. V další části lektorka prezentovala několik projektů komunitních zahrad a škol, které pěstují vzdělávání v kontaktu s přírodou, přičemž do něj zapojují i rodiče. Na závěr Johana Passerin představila český příklad takového využití zahrady ve vzdělávání, kde je zahrada nositelkou hodnot péče a empatie. Velký výběr z dílen zahrnoval jak umělecká, tak didaktická a prožitková témata environmentální výchovy, vždy propojená s EVVO. 12. ročník Letní školy podpořil Státní fond životního prostředí.

Kompletní program si můžete prohlédnout ZDE.