Evropští lídři se sjíždí do Prahy
Zpět na výpis
Zveřejněno: 27. 11. 2017
6bf2d9aa555045ee2e56dfbd2b4090c7_labyrinth-without-people-jpeg.jpeg

Česká asociace seznámí své kolegy s legislativním úspěchem, kterého se jí podařilo dosáhnout a letos završit v novém zákoně. Lesní školky mají v Čechách více než sedmiletou tradici. K ohrožení jejich existence došlo v roce 2014, když se na ně při schválení zákona o péči o dítě v dětské skupině jaksi zapomnělo. Zvedla se tehdy ohromná vlna podpory od rodičovské veřejnosti. A i díky ní se ALMŠ podařilo tuto hrozbu odvrátit, ale byly to napínavé časy. Loni přišla novela školského zákona, která stanovila povinný předškolní rok. A v této novele jsou už lesní mateřské školy zavedené jako právoplatná vzdělávací alternativa. „Usilovali jsme o to celých sedm let, ale stejně nás to nakonec překvapilo, že to šlo tak rychle,“ říká předsedkyně ALMŠ Tereza Valkounová.
„Školky, které nyní chtějí, můžou vstoupit do rejstříku škol a stát se „lesní mateřskou školou“. Některé už to udělaly, ostatní se můžou dál věnovat dětem jako „lesní kluby“. Zapsané školky postupně získají možnost čerpat příspěvky na žáka a můžou od září vzdělávat děti i v povinném předškolním roce,“ říká zakladatelka lesního klubu Hvězdy v lese a členka rady Asociace lesních mateřských škol Johana Passerin.

 

Do Prahy přijedou a na konferenci v pátek 1. 12. 2018 svůj příspěvek přednesou mimo jiné následující osobnosti.

Petra Jägerová
Je zakladatelkou první oficiální lesní mateřské školy v Německu. Školku ve Flensburgu (více čtěte zde) začala rozvíjet společně s Kerstin Jebsenovou a týmem pedagogů a psychologů na konci září roku 1991. Inspiraci hledala především v Dánsku, kde podobné školky začaly vznikat už v 50. letech. O příznivém vlivu přírodního prostředí na zdravý vývoj dítěte byla přesvědčena od počátku. Školku otevřela v roce 1993. „Rolí učitele v lesní mateřské škole je především vytvářet smysluplně atmosféru,“ říká po čtvrtstoletí práce s dětmi v lese Petra Jägerová. V Německu už vzniklo od té doby kolem dvou a půl tisíce lesních školek.

Claire Wardenová
Lektorka přírodní pedagogiky a zakladatelka přírodní školy ze Skotska je autorkou inovativní pedagogické metody nazvané Floorbook (volně přeloženo Kniha na podlaze). S její koncepcí jsou děti schopné si naplánovat kompletně svou výuku - co a jak a kdy se chtějí naučit. „Žáci si vytvářejí lekce, čímž mění učební osnovy inovativně a zároveň i zábavně,“ říká Wardenová. „Přírodní pedagogika chce přispět k pochopení, že patříme k zemi, je spojená s naším smyslem pro práci s přírodou. Když vyjdeme ze třídy do krajiny, učíme se s přírodou, ne pouze o ní.“ (více čtěte zde)

Juliet Robertsonová
„Učebny lidé začali používat, aby lépe mohli ovládat děti. Jsou nepřirozené, potlačují aktivitu žáků i učitelů. Je čas se bez nich obejít,“ říká Robertsonová, která je průkopnicí učení v přírodě a autorkou koncepce Dirty Teaching (Špinavé učení). Napsalala zatím dvě knihy (Dirty Teaching a Dirty Math) (více čtěte například tady). Za Dirty Teaching, která v roce 2014 kralovala britskému Amazonu v kategorii vzdělávání, obdržela několik ocenění a přednášela v řadě zemí světa. Dirty Math je připravena k vydání a ke čtenářům se dostane v nejbližších dnech. „Díky kvalitě svých seminářů, publikací a blogu se statisícovou návštěvností patří mezi světově nejvlivnější osoby v oboru výuky v přírodě pro první stupeň a předškoláky,“ říká předsedkyně ALMŠ Tereza Valkounová. „Dokáže hravě vyvrátit obavu, kterou občas slýcháme na adresu lesních školek – jestli se tam děti dost učí. Přesvědčí nás, že ano, jen to vypadá jinak než jsme zvyklí z učebnic.“

Jane Williamsová-Siegfredsenová
Bývala učitelkou na základní škole. V současnosti je ředitelkou organizace Inside-out-Nature a autorkou knihy Understanding the Danish Forest School Approach (jak porozumět přístupu dánských lesních škol. Věnuje se školení učitelů po celém světě, přednáší na konferencích, píše vědecké i populární texty o dětech a přírodě, vede studijní pobyty v Dánsku a hraje si v lese s dětmi i pedagogy mateřských škol.

 

Konference lídrů evropských mateřských škol představí problematiku lesních MŠ a klubů v celé šíři a evropském kontextu. Dopolední část je vyhrazena pro prezentace o stavu hnutí lesních školek v jednotlivých zemích Evropy. Odpoledne přednesou své příspěvky výše zmínění. Celý program konference, bližší informace a přihlašovací formulář najdete zde.

 

TISKOVÁ ZPRÁVA KE STAŽENÍ.

 

Mezinárodní konference a setkání lídrů evropských lesních mateřských škol se koná pod záštitou 1. místopředsedkyně Senátu PČR Miluše Horské.

 

Mezinárodní setkání zástupců evropských střešních organizací lesních mateřských škol se koná v rámci projektu Rozvíjení kapacit lesních mateřských škol v ČR (CZ.03.2.63/0.0/0.0/99_041/0002245), který je financován z Operačního programu Zaměstnanost.

Zpět na výpis